1. Ur askan in i hjärtat

Inför julen 2014 brann livsmedelstillverkaren Campofrios fabrik i Burgos, Spanien, ned. Och därmed också brödfödan för runt 1 500 arbetare.
Campofrio bestämde sig för att säga det arbetarna mest av allt ville höra just då. De skickade 894 brev (till alla arbetare som var på fabriken då den brann) – med en tegelsten i varje:

“Käre Juan. Den 16 november var en av de sorgligaste dagarna i mitt liv, och säkert i ditt också […]. Hemligheten med många solida byggnader i gamla Rom är att deras tegelstenar innehåller aska. Därför har vi, med askan från den gamla fabriken, gjort en ny omgång med tegelstenar och en av dessa är din.

Brevet är också en inbjudan att komma och lägga din tegelsten när vi påbörjar byggandet av den nya fabriken. En fabrik där du har ett jobb, och som kommer att vara starkare då den är uppstånden ur askan från vår gamla fabrik. Med allas stöd gör vi den oförstörbar.”

Brevet var underskrivet av Pedro Ballvé, ordförande i Campofrio.

Resultat: Historien spred sig som en löpeld i media. Över 600 arbetare kom med sin sten – även den spanska premiärministern kom med en egen tegelsten. Den nya fabriken kommer att öppna i slutet av 2016.

Annonsör: Campofrio Byrå: McCann, Madrid 

___________________________________________________

2. Den mindre sanna historien

Drunk History är ett nytt tv-program på Comedy Central. I varje avsnitt berättar en berusad person om en händelse ur den amerikanska historien medan skådespelare återskapar den “berusade” berättelsen.

Eftersom Comedy Central var ganska ny på den sydafrikanska tv-marknaden behövde de bygga sitt varumärke och informera om sitt nya innehåll. De ville också sprida sitt varumärkeslöfte om att vara modig och utmanande.

Ogilvy & Mather Johannesburg designade en whiskyflaska och skickade den till nyckelpersoner inom media för att skapa hajp kring den nya tv-showen.

De skrivna historierna på flaskorna blev mer felaktiga, förvirrande och onyktra ju längre man läste.

Resultat: DR-kampanjen skapade mycket positiv feedback. Tidningar skrev om showen och kändisar tweetade om både flaskorna och showen.

Annonsör: Comedy Central Byrå: Ogilvy & Mather, Johannesburg

MISSA INTE: Det digitala bruset ökar, nå effekt med en stabil kanal

___________________________________________________

3. Tummar inte på kvaliteten

Justin Poulsen är en fotograf som specialiserat sig på att bygga fysiska modeller till sina bildarrangemang.

Då usb-stickor kallas ”thumb drives” på engelska lät han tillverka 50 helt unika usb-minnen i form av sin egen tumme. Tummarna skickade han sedan till potentiella kunder som både kunde se och känna på kvaliteten i Poulsens jobb.

Resultat: Vi kan bara gissa att inget utskick gick obemärkt förbi. Den mediala uppmärksamheten har varit enorm.

Annonsör: Justin Poulsen Byrå: Rethink, Toronto, Kanada 

___________________________________________________

4. Ett mått på effektivitet

Ikea ville öka livslängden på sin katalog, så att man använde den under hela året. Utöver att skicka katalogen i Kanada skickade de även ett måttband som hade de mest populära Ikeamöblernas mått redan markerade – samt att det hänvisade till sidor i katalogen.

Resultat: Försäljningen ökade med 11 procent under kampanjtiden. En ökning med 13,5 procent jämfört med samma tid året innan.

Annonsör: Ikea Byrå: Leo Burnett, Toronto 

___________________________________________________

5. Världens första virtuella DR

Warner Music ville få discjockeys och musikprogramredaktörer nyfikna på Robin Schultz nya singel ”Sun goes down”. Problemet är att målgruppen bombarderas dagligen med nya låtar och pressmeddelanden.

Lösningen blev världens första virtual reality-DR, där man förvandlade Robin Schultz solglasögon (hans trademark) till immersive reality-brillor. Via en app kunde sedan mottagarna uppleva musikvideon i 360 grader, som om de befann sig på plats.

Resultat: 1 300 DR-enheter skickades ut. 68 procent öppnade paketet och såg videon minst en gång. Det motsvarar ungefär 12 gånger bättre respons än vid ett normalt utskick av en ny låt. 38 procent tittade på musikvideon ytterligare 2-3 gånger.

Annonsör: Warner Music Byrå: LA RED, Hamburg

MISSA INTE: Direktreklam som aktiverar och engagerar

___________________________________________________

6. En digital kampanj av ull

Modeföretaget TOMS skänker ett plagg till välgörenhet för varje plagg de säljer. I julas inledde de ett samarbete med Target och ville, med en lite budget, berätta om samarbetet och dra uppmärksamhet till det välgörande ändamålet.

De skickade en ”Together Sweater”, en stickad tröja med plats för flera personer inuti, till influencers och nyckelkunder att dela med någon eller några de tycker om. Det medföljande brevet gav tips om hur tröjan kunde delas i sociala medier.

Resultat: Mer än en miljon likes på Facebook och 283 miljoner visningar i sociala medier. Ellen de Generes visade upp sin Together Sweater i sin talkshow.

Annonsör: TOMS och Target Byrå: Inhouse

___________________________________________________

7. Personligt till ovanliga ägare

Land Rover hade aldrig tidigare kommunicerat direkt med befintliga kunder. Efter det här lär de göra det igen. I kampanjen ”Uncommon owner” fick Land Rover-ägare ett utskick med en information om senaste modellen av just deras bil samt en webbnyckel som låste upp ytterligare information. Kampanjen gick i 90 dagar och fysiska utskick matchades med mejl och webb.

Resultat: Den lilla nyckeln användes av 4,66 procent av mottagarna, långt över de förväntade 2 procenten. I den första försäljningsvågen såldes Land Rover för 24 miljoner dollar. Investeringen var 60 000 dollar.

Annonsör: Land Rover Byrå: Wunderman
___________________________________________________

8. Kreativ med guldkant

När Mark Ecknauer köpte guldsmeden Lux Goldsmith i St. Gallen så skapade han samtidigt en kollektion för att fira köpet. Sedan skickades en inbjudan ut till guldsmedens gamla kunder. I inbjudan fanns en guldfärgad skrapa-del, som en trisslott, och mottagarna ombads skrapa rutan och ta med guldspånet i en medföljande påse till invigningen. I affären vägdes spånet och byttes in mot ett presentkort på äkta guld.

Resultat: Mer än 170 gamla kunder dök upp på premiären och stora delar av kollektionen såldes.   

Annonsör: Lux Goldsmith. Byrå: Agentur Am Flughafen, Altenrhein 

___________________________________________________

9. Världens mest personliga tidning

Du vet den där tidningen i stolsfickan på flyget? Den kan ofta vara rätt tråkig, vilket går att förklara med att målgruppen är så bred att den är svår att göra personlig. Så flygbolaget TAM gjorde världens mest personliga tidning.

Målgrupp: varje enskild individ på en flight. Med en Facebook connect–funktion vid biljettköpen fick byrån en massa data om varje passagerare: vad de gillar, kompisar, ställen de besökt, bilder. Med den här datan skapade de sedan en individuell tidning till samtliga passagerare.

Resultat: 100 procent tog med sig den, förstås, och läsningstiden ökade med 1 200 procent.

Annonsör: TAM Airlines. Byrå: FCB, Milano 

___________________________________________________

10. Omöjligt pussel

Människor som handlat möbler och beställt leverans men inte monteringshjälp fick ett litet paket hemskickat innan leveransen av möblerna. I paketet låg det ett pussel som visserligen gick bra att lägga – men motivet var en helt felmonterad möbel. Med i utskicket fanns numret till möbeljättens monteringsservice.

Resultat: Omedelbart efter utskicket fick Ikea 2173 beställningar på montering mer än tre gånger som många som en snittmånad föregående kvartal.

Annonsör: Ikea. Byrå: Grabarz & Partner och Lukas Lindemann Rosinski, Hamburg, Tyskland