MAKER-RÖRELSEN
1. Garagerevolutionen
I dag finns det datorprogram där vem som helst kan rita sina egna kretskort. Och det finns elektroniska precisionsverktyg som kan svarva ut analog verklighet av digitala drömmar. Högteknologiska, närmast science fiction-doftande, instrument går att köpa loss för bara några tusenlappar. Det sker en revolution inom tillverkning. Tack vare globaliseringen och ny teknik som 3D-skrivning kan vem som helst i dag skapa en egen produkt och starta ett företag kring den.


bio-inks


DIGITAL HÄLSOVÅRD

2. Mobildoktorn kan komma
“Dags att springa Anna. Det var två dagar sedan. Glöm inte att öka till 6 kilometer och tänk på ditt nya, längre löpsteg.” Annas skor har precis skickat ett sms till hennes mobil med en uppmaning. Vår omgivning kommer snart att kunna samla in mer data om oss via inbyggda sensorer i saker som mobiltelefoner, armband, kläder och skor. De kommer att övervaka allt från fysisk aktivitet till sömnmönster och kunna ge råd om hur vi ska kunna leva mer hälsosamt.


Skärmavbild 2015-03-11 kl. 13.52.20

KRAFTEN I MULTIKANAL
3. Brevets återkomst
Direktreklam går mot en renässans. De digitala kanalerna blir allt brusigare och ett personligt brev når fram. Peter Field, kallad ”the Godfather of advertising effectiveness”, är marknadskonsulten som analyserat reklambranschen utifrån och in, nu senast med en rapport där han tittat på effekterna av att använda DR i multikanalskampanjer.

På uppdrag av Royal Mail har han använt sig av IPA:s (Institute of Practitioners in Advertising) enorma databas med information om kreativa kampanjer. De analyserade 400 kampanjer genomförda de senaste 14 åren av stora brittiska varumärken – från banker som Barclays till flygbolag som Virgin. I genomsnitt ökade direktreklam en kampanjs försäljning med cirka 30 procent. De fick dessutom ut bättre resultat även på lång sikt, med bland annat tre gånger så hög ROI.


STARTUP-INNOVATION
4. Utanför marknadsboxen
Fler och fler varumärken knyter till sig unga startupbolag för att vitalisera sin marknadsföring. Under senaste CES-mässan i Las Vegas, till exempel, anordnade Mindshare dagslånga event för både Nescafé och Kimberly-Clark där små tech start-ups fick pitcha på nya idéer – som uppkopplade kaffekoppar som visar kaffets temperatur och senaste rubrikerna från New York Times i en display.

Spritjätten Diageo har startat projektet Diageo Technology Ventures. Där rekryterades åtta startupbolag som ska jobba med att ta fram teknik och lösningar för att premiera ansvarsfullt drickande och minska stölder i spritbutiker.


14005026531motorola_wired_interactive_print_4


INTERAKTIVA PAPPER

5. Tryck i kretsarna
Är det framtidens print eller en dyr gimmick?
2013 tryckte Motorola en interaktiv digital annons för sin smartphone Moto X i 150 000 exemplar av Wired Magazine (New York och Chicago). Annonsen lät dig trycka på “knappar” i botten av sidan och ändra färg på mobilen på bilden. Tekniken bestod av supertunna batterier och LED-skärmar skapade av företaget Digitas.

Förra våren byggde Nivea in solceller samt en usb-port i en annons för solkrämer i brasilianska tidningen Veja Rio. Annonsen lät solbadaren ladda sin mobil på stranden. CW Television Network hade en live Twitterfeed i Entertainment Weekly i oktober.
QR-koden har fått sin uppföljare. När tekniken blir mindre och billigare kommer direktreklamen att kunna bli interaktiv på ett helt nytt sätt.


BILEN SOM PLATTFORM
6. En rullande smartphone
Det handlar inte längre om att peta in modern teknik i våra bilar. Med inbyggd 4G och wifi – och mer samarbete mellan biltillverkare och it-utvecklare – kommer vi snart att köra runt i en stor Ipad på fyra hjul. Intel förutspår att bilen inom kort blir ett av de snabbast växande områdena för uppkopplade prylar och internettjänster.


INTERNET OF THINGS
7. När allt blir DM 
Konsumenter är måttligt intresserade av varumärken, det är produkterna och tjänsterna de lägger pengarna på. I och med att tekniken runt Internet of Things utvecklats är det i dag fullt möjligt att göra alla produkter till individanpassade medieplattformar. Produkterna får en digital identitet och anpassar kommunikationen till ägarens beteende.
Ju mer interaktion mellan produkt och ägare, desto mer anpassad blir produkten.Det här betyder att konsumenter knyts närmare sina prylar samtidigt som de blir en guldgruva av data om konsumentbeteenden.

Företaget Everythings vision är hur användardata kokas ihop till en produktgraf. Vår sociala graf visar vem vi har kontakt med i sociala medier och vilka profiler de har i form av intressen och aktiviteter. Vår produktgraf kommer på motsvarande sätt visa vilka produkter vi köpt, hur vi använder dem och hur de relaterar till varandra.
När vi sedan kan jämföra våra produktgrafer med kontakterna i den sociala grafen och med tredjepartsaktörer – då kan det bli riktigt intressant.


SKRIV UT VÄVNAD
8. Den lilla hemmakirurgen
Replikanter i filmen Blade Runner och androider i Alien bär syntetisk hud – och snart kan du själv skriva ut en ny näsa på skrivaren hemma, om du tröttnat på din gamla.
Förra året användes nämligen en 3D-skrivare till att skapa en struktur av formbar polymer som ersatte mer än 75 procent av en patients skallben, och nu använder Organovo Holdings Inc 3D-skrivare, laddade med riktiga celler, för att skapa levande vävnad som en dag ska kunna ersätta en mänsklig lever.


MOBIL MATSHOPPING
9. Matnyttigt
Antalet sätt som du kan köpa en liter mjölk växer – och rör sig allt längre bort från ”stå i kö medan fyraåringen ligger på golvet och skriker efter godis”-sättet.
Efter onlineshopping och självskanning tar Walmart ett steg till och låter kunderna använda en mobilapp för att skanna varornas EAN-kod själva i butiken (och samtidigt checka av dem på inköpslistan inuti appen). 2011 satte Tesco i Sydkoera upp stora annonstavlor föreställande matvarudiskar i tunnel-banan. Resenärerna kunde skanna en QR-kod bredvid de varor de ville ha, vilka levererades hem till dörren samma kväll.
Nu meddelar Transport for London att de tänker sätta upp liknande virtuella butiker i tunnelbanan i London.


FRAMTIDENS KLÄDER
10. En sprejburk, noll kalsonger
Kalsonger i bambu låter kanske inte så skönt, men det pågår en genomlysning inom textilindustrin. Att klä sig hållbart innebär inte längre att ha rätt kostym på bröllopet, det handlar om att kläderna vi bär ska kunna leva vidare i ett slutet kretslopp.
Bland annat ska material som hampa och bambu, kombinerat med ett mer utvecklat återvinningstänk, göra detta möjligt.

Eller så räcker det med en sprejburk i garderoben? Företaget Fabrican har skapat kläder i flytande form. Tekniken består av korta fibrer sammanbundna med polymer och en lösning. Vätskan sprejas direkt på kroppen och torkar nästan omedelbart.
Materialet kan likna allt från ull till silke beroende på fibrerna som blandas i.


NY INFRASTRUKTUR
11. Världen krymper
Det är lätt att avfärda kraftlänken mellan Xiangjiaba och Shanghai som en ovanligt lång sladd med ström i. Men ledningen har en större betydelse än så. ABB:s UHVDC-teknik kan i förlängningen lösa klimat-frågan.
Genom att göra det möjligt att överföra el till avlägsna platser kan ABB:s teknik också bidra till en mer energidemokratisk värld. En värld där tillgången till el inte är beroende av var du befinner dig.

Det finns ett samband mellan väl uppkopplade länder och hög BNP. Över hälften av världens befolkning saknar i dag mobilabonnemang och mobilföretagen fokuserar på att ”koppla upp nästa miljard”, som Nokia uttrycker det. Ett nytt tänk kring billigare teknik, data och design ska göra det möjligt.
Google i sin tur har som mål att sprida internet till de 66 procent i världen som saknar det. Deras projekt Loon är ett nätverk av ballonger som flyger i stratosfären, vilka ska koppla upp avlägsna platser på jorden.


AUGMENTED REALITY 2.0
12. Internet i fickan
Augmented reality är tekniken som lägger ett digitalt filter över den fysiska världen. Tänk dig att du går med dina glasögon på stan och får information listad framför ögonen när du slänger en blick på hunden som passerar: “Schnauzer, stallhund från södra Tyskland. Lekfull, rolig och familjekär – men kan vara avståndstagande till främlingar.”

SixthSense är ett avancerat AR-projekt som består av ett ”halsband” med en liten projektor och kamera som är kopplad till en liten dator man har i fickan. Tekniken gör världen omkring dig till ”din dator” och du kan använda fysiska ytor som gränssnitt.

 Text: Robert Långström