De sålde 870 000 koppar kaffe.

1. Krama kunderna först
Annonsör:
Costa Coffee.
Byrå: Zenith, London.
Kanaler: Fysisk och digital DR.

Costa Coffee skapade en serie lyxkaffe och gav det namn efter gatan där allt startade – Old Paradise Street. För att nå ut med budskapet om det nya kaffet använde de sig av sin kundklubb.

De segmenterade den efter engagemang samt föredragen smak och hur ofta kunderna brukade testa nytt. Costa skickade sedan ett premiumpaket med smakprov till de mest lojala och inflytelserika kunderna, samt ett presentkort som lät dem testa det nya kaffet innan det började säljas.

Övriga segment fick individanpassade, digitala nyhetsbrev för att få dem att prova Old Paradise Street i sitt favoritkafé. Vid köp skickades ännu ett mejl som uppmanade att ge feedback på kampanjsajten – något som gav poäng och rabatt på nästa köp.

Genom att nyttja kundklubben kunde Costa individanpassa och skapa en känsla av exklusivitet. De sålde 870 000 koppar Old Paradise Street, där 68 procent av dem såldes till medlemmar i kundklubben (28 procent mer än normalt). ROMI blev 2,3.

87 procent hämtade ut sin Kit Kat Chunky.

2. För maffigt för brevlådan
Annonsör:
Kit Kat.
Byrå: J. Walter Thompson, London.
Kanal: Fysisk DR.

När Kit Kat lanserade Kit Kat Chunky ville de få människor att upptäcka den och dess äkta ”chunkiness”. De skapade ett DR-utskick som liknande den lapp som brevbäraren lämnar när hen inte kan leverera paketet i brevlådan.

Meddelandet säger vanligtvis att paketet inte kan levereras för att det är för stort. I Kit Kats version står att det inte kunde levereras på grund av att det var ”too chunky for your letterbox”. Mottagarna hänvisades till närmaste ombud där det fick en gratis Kit Kat Chunky.

Hela 87 procent av mottagarna hämtade ut sin Kit Kat Chunky.

José Papa gick med på ett möte.

3. Värt sin vikt i guld
Annonsör:
Creative Equals.
Byrå: CP+B, London.
Kanal: Fysisk DR + SOME.

Bara 12 procent av alla creative directors i England är kvinnor. CP+B och Creative Equals ville uppmärksamma detta samtidigt som Creative Equals-konferensen gick av stapeln i London i våras.

De skapade ett nytt Guldlejon till festivalen i Cannes – till hälften hane och till hälften hona – och skickade det till festivalens chef José Papa.

Kampanjen #CallForEquality på Twitter, Instagram och Facebook hade som mål att få den nya statyn antagen till Cannesfestivalen 2017.

José Papa gick med på ett möte. Att få det nya priset officiellt till 2017 blev för svårt, men ett frö är sått.

Boken i läder illustrerar tolv stammar.

4. Den ultimata offroad-guiden
Annonsör:
Mercedes-Benz
Byrå: Impact BBDO Dubai
Kanal: Fysisk DR

För att marknadsföra Mercedes-Benz G-klass som den bästa terrängbilen i sin kategori, tog biltillverkaren och byrån fram en presentbok som skulle engagera både befintliga och nya kunder.

Medan bilen kunde ta sig an tuffa terränger och svåra situationer så kunde inte detsamma sägas om dess förare. Så Mercedes-Benz skapade boken Tribal Report Field Guide för att hjälpa förarna i krångliga situationer.

Boken i läder, på 115 sidor, illustrerar tolv stammar och bakom illustrationerna står tolv internationella konstnärer. I boken beskrivs vad de olika stammarna gillar och Mercedes ger tips på de perfekta presenterna för att se till att föraren får ett varmt välkomnande om de skulle råka på dem under en resa.

Resultat: Mercedes har inte redovisat några ekonomiska resultat. Kampanjen vann guld på The Loerie Awards i Sydafrika, två guld på Cristal Festival i Frankrike och silver på Clios.

Första veckan säkrade man nio säljmöten.

5. Femtio unika hologram
Annonsör:
O2
Byrå: MBA, London
Kanal: Fysisk DR

Den brittiska telekomkoncernen O2 ska expandera. De skapade därför en kampanj med ett personligt hologram till sina 50 främsta affärsrelationer. Mottagarna fick alla sin egen personliga holografiska rådgivare som kallades Dave, skapade av Londonbyrån MBA.

O2 är inte längre bara ett telekomföretag, utan ett företag med kompletta digitala lösningar. Genom att skapa ljudinnehåll för alla dessa lösningar så kunde Dave prata med varje kund och berätta vad O2 kan göra för deras företag.

Resultat: Kampanjen fick 22 procents svarsfrekvens. Redan första veckan lyckades man säkra nio säljmöten.

Resultat: 75 inbokade möten med it-företag.

6. Musik blev till möten
Annonsör:
Dell
Byrå: Inhouse
Kanal: Fysisk DR

Dell, som erbjuder tekniska lösningar, tjänster och support till företag ville nå fler kunder och satte ett högt mål. Målet var att om ett företag gav dem en timme så skulle de presentera en lösning. Men det är inte alltid så lätt att få till den där timmen av företag i it-branschen.
Dell tog till ett klassiskt vapen, de skickade ett DR i en låda med hörlurar från Bose – fastän utan själva hörlurarna. DR-enheten utlovade hör­lurarna i utbyte mot ett möte som skulle upplevas som ”ljuv musik i dina öron”.

Resultat: Kampanjen fick en svarsfrekvens på 27 procent. Det innebar 75 inbokade möten med beslutsfattare på it-företag.