Ett 60-tal svenskar fanns på plats på &THEN i Boston, USA, i höstas. &THEN, som tidigare hette DMA, är världens ledande konferens om direktmarknadsföring och datadriven kommunikation. När det gäller just data så stod IBM:s Jon Iwata för en av konferensens höjdpunkter – läs mer om det här – men det var fler som hade smarta saker att säga om ämnet.

Starta det nya året med sex viktiga insikter från paneldiskussionen ”What technology can do for your marketing and analytics insight”.

Låt dina kunder guida dig

Du måste ha ett omnikanal-tänk men du behöver inte försöka täcka allt på en gång. Hitta vart dina kunder finns och agera på det. ”Börja med det enkla, då får du snabba resultat och kan utvecklas från det”, sa Lawrence DiCapua på General Electric.

Ge kunden en upplevelse

”För första gången i historien så ligger kunden före marknadsförare och varumärken”, sa Allie Kline. Kunder måste få något av värde tillbaka för sitt engagemang. Du måste se dig själv som en underhållande och utbildande partner till din kund.

Satsa på kvalitet

Det är bara 90 procent av din data som kan hjälpa dig att driva försäljning, menade Lawrence DiCapua. Du måste identifiera de tio procent som du kan använda. Gör det inte mer komplicerat än det måste vara. Det finns 5-7 attribut som du behöver för att identifiera de du vill nå.

Skippa silos

Marknadsavdelningen och säljavdelningen måste jobba tillsammans. Strunta i reviren och börja hjälpa varandra. Underlätta för säljavdelningen, ge den fokuserade resultat så kommer säljarna att hänga på.

Rensa data

Dataanalys handlar lika mycket om att filtrera bort som att ta in. Isolera den data som inte fungerar, inte ger resultat, och ta bort den ur ekvationen. ”Vi fokuserar inte tillräckligt på det”, sa Allie Kline.

Glöm inte människorna

Siffror är bra och med teknologins utveckling så handlar allt mer och mer om algoritmer. ”Men gå inte för långt”, menade Zoher Karu på eBay. Den mänskliga komponenten är viktig också.

Källa: thedma.org