Instagram växer så det knakar. Över 300 miljoner användare delar över 70 miljoner bilder och filmer varje dag.  Allt delas, mycket gillas. Kort sagt: Här finns det potentiella kunder att nå.

– Över 30 procent av Sveriges befolkning har ett Instagramkonto och det ökar kraftigt, säger Fredrik Andersson, head of marketing & sales på Tailify, ett företag som bygger varumärken och driver trafik och försäljning via så kallade ”influencers”, påverkare, i sociala medier.

Läs också: Appen satsar på call to action.

Som marknadsföringskanal menar Fredrik Andersson att det är användarnas engagemang som gör Instagram speciellt.

– Att du skapar en persona genom vilka du följer eller vad du gillar och engagerar dig i, leder till att engagemanget blir extremt mycket högre än på plattformar som Facebook och Twitter. Undersökningar visar att bilder och videor som blivit delade av företag via Instagram lockar 58 gånger högre engagemang än Facebook och 120 gånger högre än Twitter. Samtidigt är observationsration mycket högre. Över 90 procent ser en delad post inom tre dygn, över 70 procent ser den inom två timmar, berättar Fredrik.

”Det handlar mer om att öka varumärkeskännedomen, få dina följare att referera ditt varumärke till vissa värden och skapa ett genuint intresse hos dina följare”

Den största utmaningen för företag som vill lyckas på Instagram är att inte bli för ”säljig.”

– Tänk på att allt handlar om intresse här. Du måste tillföra något till dina följare. Vi ser ofta att de företag som är bäst på Instagram inte nödvändigtvis delar bilder på, säg ett par badbyxor som de säljer. I stället kanske de delar en bild på en fantastisk badplats i Italien. Det handlar mer om att öka varumärkeskännedomen, få dina följare att referera ditt varumärke till vissa värden och skapa ett genuint intresse hos dina följare. 

– Samtidigt måste bilderna hålla hög kvalitet eftersom det ligger så stort fokus på den visuella kommunikationen när man jobbar via Instagram. Kort och gott är den största utmaningen för företag att skapa en strategi som leder till att materialet de delar intresserar deras följare, samt hålla en hög nivå på det content de delar med sig av, säger Fredrik.

SÅ LYCKAS DU PÅ INSTAGRAMExpert på instagram
Fredrik Andersson, head of marketing & sales på Tailify, ger sina sju bästa tips:

1. Håll hög bildkvalitet
Dela inte en bild du inte själv hade velat se. Arbeta igenom bilden tills du anser att den är visuellt attraherande nog.

2. Ta med följarna bakom kulisserna
Berätta om den där skräddaren i Italien som syr på knapparna på skjortorna du säljer.

3. Kontakta ambassadörer
Ta kontakt med användare som du vill att ditt företag ska bli associerat med. I dag är denna typ av marknadsföring populär och genomarbetad och kan göras via plattformar som Tailify.

4. Anordna tävlingar
Uppmana dina följare (och andra) till att sprida ditt varumärke genom att erbjuda en potentiell vinst i utbyte. Detta behöver inte vara en bil eller en resa runt jorden, små vinster räcker väl för att användarna ska engagera sig.

5. Presentera nya produkter
Instagram är en bra kanal att visa upp ditt företags nyheter.

6. Bjud på följarnas bilder
Ladda upp bilder från dina följare om de delat något som har med ditt företag att göra. Det visar att du uppskattar dem och leder ofta indirekt till ett ökande engagemang hos dina följare.

7. Skriv enbart intressant info
Skriv inte långa texter under bilden om du inte har en otroligt intressant historia att berätta. Instagram handlar om snabbt konsumerat visuellt innehåll.

 Text: Mattias Wikdahl