Ibland är vi marknadsförare från Mars medan konsumenterna är från Jordbro.

Det har nämligen visat sig vara stor skillnad på hur vi marknadsförare beter oss och vilka kanaler vi använder, jämfört med resten av befolkningen.

Den engelska studien Ad Nation – ­genomförd av Thinkbox under hösten 2016 – visar detta tydligt.

Där 90 procent av marknadsförarna i England använder Facebook regelbundet, är motsvarigheten bland ”vanliga britter” bara 62 procent. Och det fortsätter:

Youtube 92 % (60 %),
Twitter 81 % (30 %)
Netflix 63 % (30 %)
LinkedIn 92 % (14 %)

…för att ta några exempel.

Vi marknadsförare har som jobb att sälja till samtiden, men är ofta lite besatta av framtiden. Vi måste bli bättre på att analysera vår målgrupp, ta reda på hur den föredrar sin kommunikation och använda dessa kanaler.

Här följer ett utdrag från DR-monitorn 2018, Kantar Sifo och PostNords undersökning om allmänhetens inställning till reklam i allmänhet – och direktreklam i synnerhet.

Ladda hem hela DR-monitorn 2018 här

87 procent tömmer postlådan på vardagar.

62 procent tar del av reklam som kommer i postlådan.

53 procent av alla reklamutskick når två eller fler personer i hushållet.

50 procent sparar intressant direktreklam.

84 procent agerar på intressanta erbjudanden de får i postlådan:

71 procent köper något i butik som de fått erbjudande om i postlådan.

Vill du störa eller beröra?

Illustrationer: Nils-Petter Ekwall