Amanda Undin är vd för Customer Clinic och expert på relationsmarknadsföring:

– Kundklubbar är guldgruvor för information eftersom de gör att du lätt kan ta fram specifika behov hos enskilda kunder. Och den som kan göra det kan skapa rätt erbjudande till rätt person vid rätt tidpunkt.

Amanda Undin, vd Customer Clinic.

Amanda Undin, vd Customer Clinic.

Här är hennes nio tips för att lyckas med din kundklubb:

1. Har du rätt resurser? 
Ställ sig frågan om du har rätt resurser, rätt verktyg och rätt ork för att driva en kundklubb i det långa loppet?

2. Vad ska klubben göra? 
Om svaret är ja under punkt 1, är första steget att sätta målet för vad kundklubben ska nå. Ska den få kunderna att köpa mer, rekommendera er till andra eller bara hålla relationen vid liv?

Läs mer: Se in i dina kunders framtid med prediktiv analys

3. Samordna kundkontakten 
Samla alla avdelningar som jobbar med kundkontakter och se vad ni faktiskt redan gör när någon blir kund för första gången. Det brukar vara ett möte av uppenbarelser när marknad, sälj och kundtjänst inser att en avdelning skickar ut ett brev medan en annan ringer vid ett annat tillfälle. Koordinera det här så att ni vet vilken information nya kunder faktiskt får.

4. Välj data och system 
Tänk igenom hur du ska samla in din data, och vilken data du vill ha. Dessutom finns stora möjligheter till automatisering när det till exempel gäller mejl, DR-utskick och sms. Bara se till att du tänker igenom vilka behov du kommer att ha även framöver så att du inte står med fel system när klubben växer.

5. Tänk kostnadssmart 
En kundklubb med bonusar kan bli riktigt dyr om du inte tänker igenom upplägget i förväg. Gör en ordentlig kalkyl där du beräknar värdet på en kund per år. Se om det motiverar kostnaderna.

Läs mer: Analysera din kunddata för effektiv DR

6. Börja med grunden 
Ett lojalitetsprogram ska vara som en cappuccino, en stark bas i botten och mycket fluff på toppen. Ska du få det att funka måste du börja med strukturerna, databaserna och strategierna. Man kan inte börja med överraskningarna och belöningarna, oavsett hur kul det är.

7. Inte allt på en gång 
Börja med nya kunder, där är det lättare att överblicka processen och effekterna är väldigt snabba. Å andra sidan, vet du med dig att du är bra på att rekrytera men samtidigt tappar lika många efter första köpet, då behöver du snarare fokusera på att hålla kvar dem än att locka nya till köp.

8. Pigga upp relationen 
När du känner att nykundsprocessen funkar är det dags att utveckla incitament för att behålla och utveckla befintliga kunder. En affärsrelation behöver piggas upp vart tredje, fjärde år med nya aktiviteter.

9. Undvik rutinen 
Databaser är bra på att förutse när någon ska handla och exakt vad hen köper, men det blir till slut trist. Då behöver du kontra med något väldigt emotionellt för att få fart på relationen.

Text: Karin Aase