– Logistik är kommunikation, och det måste man ha med sig om man ska lyckas sälja kläder i en digital värld.

Det säger Sebastian Heimfors, Chief operating officer på Zlatan Ibrahimovics modevarumärke A-Z.

 Det var i juni förra året som Zlatan Ibrahimovic lanserade A-Z som säljer träningskläder till män och barn. Och som ett tecken i tiden lanserades naturligtvis märket i webbshop, och först därefter ut i butik via butikskedjan Stadium.

”Du måste förstå att allt du gör i den här organisationen, inklusive logistiken, kommunicerar med kunderna”

– Konsumentbeteendet i dag är väldigt snabbrörligt och därför måste du bygga en organisation som kan förändras konstant, säger Sebastian Heimfors.

– Men du måste också förstå att allt du gör i den här organisationen, inklusive logistiken, kommunicerar med kunderna.

Se höjdpunkterna från vårens frukostseminarium om modekonsumentens köpresa.

Det vill säga väntetiden, emballaget, personalen som lämnar över paketet – allt är en del av kundupplevelsen och därmed marknadsföringen.

Logistikmaskineriet måste veta när produkter kommer till lagret, få upp dem snabbt i e-butiken så att de kan börja säljas. Ett företag måste jobba med inköp, marknadsföring och logistik tillsammans.

”Traditionellt sett har man underskattat logistikens roll”

Gentemot kunden är det viktigt att vara tydlig med vilka produkter som finns inne – och finns de inte på lager så kommunicera detta – och kommunicera också tydligt när de kommer in igen.

Infografik: 13 siffror om svenskarnas shoppingvanor

– Traditionellt sett har man underskattat logistikens roll. I dag är kunderna dessutom väldigt illojala och har mycket att välja mellan både nationellt och internationellt. Har man en snabb och effektiv logistik där kunden är nöjd är det en av de bästa marknadsföringskanalerna och väldigt lojalitetsbyggande, säger Susanne Svensson, Head of Marketing Communication Solutions på PostNord.

Hon fortsätter:

– Det är egentligen inget nytt. Att butikspersonalens bemötande är viktigt för kundupplevelsen har vi utgått från länge, nu måste vi tänka på samma sätt kring logistiken. Det handlar om att ha överblick över affären, förstå hur olika delar av processen samverkar och hur logistiken påverkar kundens helhetsupplevelse.

”Det sista intrycket består och små detaljer kan höja den upplevelsen betydligt”

Nobelpristagaren i ekonomi, Daniel Kahneman, myntade begreppet peak-end-rule. Det innebär att du som marknadsförare inte behöver ge bra upplevelser till dina kunder hela tiden, det räcker med en höjdpunkt och framför allt en bra avslutning.

Det sista intrycket består och små detaljer kan höja den upplevelsen betydligt.
A-Z har snygga och stilrena emballage, och när kunden väl öppnar förpackningen ligger varorna prydligt packade i zip-påsar, något som gör det enkelt och smidigt att returnera varan om kunden skulle vilja det.

”Marknadsavdelningen och logistikpersonalen behöver förstå att man är del av samma process”

Hur får man då logistiken att säga det man vill?

– Jag tror att det handlar mycket om att titta på de prioriteringar som görs, säger Therese Blom, CRM Business Developer på Lindex.

– Marknadsavdelningen och logistikpersonalen behöver förstå att man är del av samma process som ska leverera ett värde till kunden. Det är först då man kan få till goda omnikanallösningar men också få till snabbare, mer precisa leveranser som höjer kundnöjdheten.

Text: Karin Aase Foto: Pressbild, A-Z.