Danska appen ShopGun lanserades i Sverige med PostNord som strategisk samarbetspartner.

I ShopGun ser användaren erbjudanden från olika butiker och var butikerna ligger på en karta. Man kan söka i appen på produkter man är intresserad av, prenumerera på olika erbjudanden och även skapa en shoppinglista.

Just prenumerationstjänsten har blivit väldigt populär – en kund inom livsmedel har fått 11 000 prenumeranter under de två månader som ShopGun funnits i Sverige.

– Det är ett bra kvalitetskvitto, säger Jonas Ericsson, chef för reklamförsäljningen på PostNord.

Läs mer om appen Shopgun här.

Allt fler studier visar att effekten blir större när fysisk och digital reklam kombineras. Bland annat framkom det tydligt i Behind the Mind, Nordens största neuromarketingstudie, och på PostNord har man de senaste åren märkt ett ökat intresse från kunderna av just kombinationstjänster.

– Digitala och fysiska reklamkanaler är ett perfekt komplement till varandra. Det spännande med ShopGun är att vi hela tiden får nya insikter när vi tittar på hur ofta en användare är inne i appen och vad de läser och söker på, säger Susanne Svensson, Head of Marketing Communication Solutions på PostNord.

Appen närmar sig nu 150 000 nerladdningar i Sverige. Den används mest i Stockholm, Göteborg och Malmö och det är främst så kallade millennials som använder appen. Det vill säga personer mellan 25 och 34 år, en grupp som beskrivs som svårflörtad och som ofta tackar nej till reklam.

Danska succéappen tar direktreklam till fler

En undersökning från 2016 gjord av Orvesto Konsument visar att andelen 25-34 åringar som bor i en storstad och som tackar nej till reklam i brevlådan ligger på 59,7 procent. Motsvarande siffra för hela riket ligger på 33,3 procent.

Att ta del av direktreklam och bra erbjudanden via ShopGun är
konsumentens eget val”

Att just den gruppen nu attraheras av ShopGun tror Jonas Ericsson beror på att användaren själv väljer om och när den vill ta del av bra erbjudanden:

– Jämför man till exempel med vanlig displayannonsering är det något som trycks på konsumenten, vare sig den vill eller inte. Vilket kan upplevas som extra irriterande om det sker i mobilen.

– Att ta del av direktreklam och bra erbjudanden via ShopGun är konsumentens eget val och när man får välja själv blir det oftast en mer positiv reklamkontakt, säger han.

Att nå konsumenter med direktreklam i mobilen tillhör definitivt framtiden, det menar Erik Modig, doktor och forskare på Handelshögskolan.

– Det behövs alltid nya sätt att nå ut. Nu är frågan när vi konsumenter börjar acceptera den här typen av kommunikation i mobilen. Hittills är det få företag som lyckats. Men att få in erbjudanden i mobilen är definitivt framtiden eftersom vi tillbringar så mycket tid med våra telefoner, säger han.

ShopGun går att ladda ner både till Android och Iphone.

Text: Emelie Smedslund

Nyfiken på att testa ShopGun? Fyll i formuläret: