Vi lever inte i en digital värld.

Vi lever en postdigital era. I en digital värld har du tv via bredband, i en postdigital era har du Netflix.
I en digital värld kan du beställa hem din pizza via en hemsida, i en postdigital värld har du Amazon som vänder upp och ner på hur vi ser på shopping.

Och det här gäller marknadsföring också.

Under fjärde kvartalet 2017 ökade e-handeln med 19 procent. Starkast gick heminredning och möbler som ökade med hela 28 procent.
Tillväxten under hela 2017 blev 16 procent, vilket innebär att e-handeln nu omsätter 67 miljarder kronor.

Detta visar PostNords och HUI:s E-barometern Årsrapport 2017 som släpptes i februari.

”Röststyrning som sätt att handla kommer att bli en game changer för marknadsföring”

E-handeln växer som sagt inte bara i sig, den förändrar också marknadsföringen:

– E-handeln har gett oss oanade möjligheter att lära oss mer om kunderna. Vilka är de? Hur tänker de? Hur rör de sig? Man måste grotta ner sig, vilja ta vara på alla möjligheter, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Vi listar fem trender inom e-handel som du som marknadsförare bör hålla koll på:

Så shoppar svenskarna idag – 21 snabba fakta från årets tyngsta rapport

(1) RÖSTSTYRNING
2018 fanns det 25 miljoner röststyrda assistenter, till exempel Alexa, i USA. Om fem år beräknas den här siffran ha stigit till nästan 70 miljoner, något som vänder marknadsföringen upp och ner. Igen. För hur gör du för att komma högt upp i röstsökningar? Hur jobbar du med SEO då? Och hur kan du nå kunden när Alexa står emellan?

– Röststyrning som sätt att handla kommer att bli en game changer för marknadsföring inom e-handel. När konsumenten bara pratar med en apparat och inte ser vare sig resultatet av sökningarna eller annonserna, hur ska marknadsförarna jobba då, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

(2) AMAZON
I både Sverige och Australien växer e-handeln med cirka 10 procent per år, men sedan Amazon lanserades i Australien i december 2017 räknar man med att e-handeln snarare kommer att växa med 26 procent per år – så stor är kraften i jättebolagets påverkan.

Något som svenska e-handlare, och inte minst fysiska butiker, måste börja förbereda sig på redan nu. För om man inte är beredd när de kommer är det för sent.

(3) AUGMENTED REALITY
Alla använder det inte, än. Men med tanke på hur AR kan förstärka köpupplevelsen kommer det att komma stort framöver. I Ikeas app kan du via AR möblera din lägenhet med deras möbler, och i PostNords app kan du redan innan du hämtar ut ditt paket se det med hjälp av AR. På så sätt kan du i förväg se om det går att ta med på bussen eller om det är dags att hyra skåpbil.

Ladda hem E-barometern Årsrapport 2017 här. 

(4) MACHINE LEARNING
Det finns så mycket data, och den som använder sig av machine learning för att ta sig igenom denna data, lära känna sina kunder och på så sätt ge dem personliga, relevanta erbjudanden vinner stort i längden.

Däremot måste man inte kunna det här själv, många företag gör som PostNord och hjälper sina kunder att analysera data om deras kunder.

(5) PERSONALISERADE LAGER
Med hjälp av artificiell intelligens kör kinesiska Alibaba runt med rörliga lager och vet vilka produkter som kommer köpas i en viss stad och du kan få din vara inom en timme. De driver sin logistik och distribution på ett helt annat sätt. Detsamma gäller Amazon.

Var beredd på att omvärdera din logistik, och din kommunikation kring den.

Text: Karin Aase Foto: Andreas Dahl