Ser din reklam bra ut? Kanske det. Men har du frågat dig hur den känns? Det har Biltema. Den 650-sidiga katalogen är fortfarande deras viktigaste kanal för att nå ut till nya och gamla kunder.

– Att komma hem till människor med en 600-sidors katalog sätter avtryck. Och vi vill få människor att besöka våra varuhus. Vi vet att när man kommer in i en Biltemabutik så upptäcker man fler produkter – produkter man kanske inte förväntar sig ska finnas hos oss, Henrik Jarl, Marketing Manager på Birgma International.

Infografik: 8 sanningar om svenska medievanor

Och en katalog sätter avtryck på flera sätt. Harvard Business Review har bland annat citerat två studier som visar vilket psykologisk effekt fysisk kommunikation har på människor.

I den första studien intervjuar två personer varsin kandidat till en eventuell anställning. Den ena intervjuaren håller i en tung lunta papper, den andra i några få blad.

”Att intervjuaren höll i något tungt fick kandidaten att framstå som en person med mer tyngd och större professionalitet”

Oavsett vad kandidaterna svarar är chansen större för den som intervjuas av personen med den tunga luntan. Att intervjuaren höll i något tungt fick kandidaten att framstå som en person med mer tyngd och större professionalitet.

I den andra studien fick två grupper hålla i kuddar. Den ena fick hålla i kalla kuddar, den andra i varma. Den första gruppen – som inte fick veta vad testet gick ut på – var betydligt mer benägna att konsumera i samband med testet.

Att ta på något varmt gav en trygg känsla och gjorde människorna i försöksgruppen mer öppna.

Dessutom har nordens största neuromarketingstudie, Behind the Mind, visat att kombinationen av fysisk och digital kommunikation ger bäst effekt – speciellt när kampanjen startar med fysisk reklam.

Ladda hem hela rapporten här

För att nå ut till fler anlitade Biltema i år PostNord för att hitta adresser i de områden dit katalogen tidigare gått ut som oadresserad direktreklam, och mer än hälften tackar nej till reklam. Dessutom gjordes en segmentering där de som bodde på c/o-adresser plockades bort.

”Resultatet var lysande. 60 procent av mottagarna agerade på något sätt efter utskicket”

– Vi såg att vi missade stora delar av målgruppen. Genom att istället skicka adresserad direktreklam så får vi ut katalogen till så många som möjligt. Det är väldigt effektivt, säger Henrik Jarl.

I mars månad nåddes totalt över 3,3 miljoner hushåll av Biltemas vår- och sommarkatalog. Resultatet var lysande. 71 procent av mottagarna ansåg att katalogen hade relevans för dem. 60 procent agerade på något sätt efter utskicket.

Pernilla Zahn är Kommunikationsspecialist på PostNord:

– Med Biltema behövde vi inte göra någon särskild målgruppsanalys eftersom katalogen är så bred. Det vi såg var att deras katalog nådde fram i målgruppen och tack vare att vi adresserade utskicket så fick fler möjligheten att ta del av relevant reklam, säger hon.

– Det är klart att det kostar mer för oss att göra adresserade utskick men vi ser också stora effekter av det. Det finns dessutom ett mervärde i att vi gör den här typen av utskick hyfsat regelbundet, säger Henrik Jarl.


Svenskarna älskar kataloger

49 % 
av svenskarna vill ha fler kataloger i postlådan.

82 % 
sparar kataloger som intresserar dem.

24 % 
vill ha fler kataloger om resor. Det är det populäraste ämnet. Sedan följer inredning (23%) mode (15%) och byggvaror (12%).

Källa: PostNord och Kantar Sifo: DR-monitorn 2017

Text: Emelie Smedslund & Peter Ottsjö