Unga människor blir positivt överraskade när någon anstränger sig för skicka ett fysiskt brev och budskapet det innehåller anses viktigare än när kommunikationen är digital. Det visar en noggrann undersökning som nyligen gjorts i Danmark.

ARoS27 är en medlemsklubb för den yngre publiken på konstmuseet ARoS i Århus. Mot en medlemsavgift erbjuds medlemmarna gratis inträde på museet och inbjudningar till olika specialevenemang.

aros_trappe_Slider

ARoS är med sina 17 000 kvadratmeter ett av Nordeuropas största konstmuseum. 2013 slog museet rekord med 568 361 besökare.

Kommunikationen med de närmare 4 000 medlemmarna sker huvudsakligen via e-post, sms och Facebook – men när museet lanserade Art Hours med gratis konstföreläsningar provade de adresserad direktreklam. För att brevet inte skulle misstas för en faktura specialtillverkades ett spektakulärt brev för just detta utskick. Resultatet? En vecka efter att direktreklamen skickats ut hade 67 procent av de 200 tillfrågade medlemmarna kommit ihåg att de fått ett brev från ARoS (jämfört med benchmarkvärdet på 32 procent). 81 procent av dessa hade läst och 70 procent hade sparat brevet.

– Effektmätningen visar att direktreklam verkligen får genomslag hos en målgrupp som inte är så van vid att få riktiga brev, säger Bettina Bach Nielsen, Marknadschef på ARoS.

ARoS följer noggrant andelen medlemmar som förnyar sitt medlemskap och de ser hur direktreklamen haft effekt. Årets förnyelsegrad på 30 procent ligger långt över förväntningarna.

Text: Björn Owen Glad