Case, Rapporter

Därför gillar Coop torsdagar

Så gör ett jätteföretag när de vanliga reklamkanalerna inte räcker längre. 

De stora mediekanalerna har förändrats. Medievärlden har blivit mer fragmenterad. För 15 år sedan läste 80 procent av svenskarna dagligen en dagstidning. Idag är det 60 procent som gör det.  

Tjugo procent låter kanske inte som en jordbävning, men lägg till rejäl volym och professor Mary Lou Roberts tumregel att 20 procent av en kampanjs framgång beror på tajming – och du har ett problem. Precis som Coop har:

– Den traditionella tidningsannonseringsdagen för vår handel är torsdagar. Men annonsering i dagspress ger inte samma effekt längre. Vi behöver ändå få en extra skjuts inför helghandeln, säger Jonas Taube, reklamchef på Coop Sverige.

”Vi får in kunder som har större snittkorgar än våra ordinarie kunder”

Detta dilemma är sammankopplat med en annan utmaning, nämligen att köpbeteendet har ändrats, kunder storhandlar inte i samma utsträckning som förr.

– Det gör att man måste trycka på hårdare för att driva konsumenter till butikerna på helgen.

Burger Kings klassiska knep

ODR har blivit svaret. Varje torsdag skickar Coop en ny DR-enhet till cirka 300 000 hushåll som ligger i nära anslutning till någon av Coops större butiker, Stora Coop. Direktreklamen är utformat med helghandeln i åtanke.

– Vi jobbar med en lite annan strategi jämfört med vår vanliga DR. Vi väljer ut delikatesser och andra lite mer festliga produkter. Detta kombineras med recept som passar helgmiddagen för att ge lite extra inspiration. Utskicket är tryckt på ett glansigt och tjockt papper som gör att det sticker ut.

Via mätningar har Coop kunnat konstatera att ODR på torsdagar har lett till en ökad försäljning under helgen.

– Vi får in kunder som har större snittkorgar än våra ordinarie kunder tack vare detta. Att bladet går ut så nära inpå våra stormarknaders största köpdagar, fredagar och lördagar, är viktigt för att hålla uppe helghandeln.

– Så tack vare dessa reklamblad lyckas vi driva in en bra och lönsam försäljning,
säger Jonas Taube.

Ladda hem hela DR-monitorn 2017 här

Att DR får mottagarna att agera visar också PostNords och Kantar Sifos rapport DR-monitorn 2017. I den säger 87 procent av alla konsumenter att de vidtar någon form av åtgärd efter att de sett ett reklamutskick som intresserar dem.

78 procent har, under det senaste året, köpt något i en fysisk butik som de fått
erbjudande om i postlådan.
58 procent har köpt något online som de fått erbjudande om i postlådan.

Coop skickar även ut ett annat reklamblad varje vecka, ett veckoblad som har funnits länge med ungefär samma upplägg som idag. Utskicket på torsdagar blir ett avbrott som delvis ger andra typer av kunder.

– Det är en effektiv kanal för att hitta lönsamma kunder.

Text: Emmy Lundström Foto: Henry Lundholm


Om Coop

Grundat: 1899.
Marknad: Coop finns på över 665 platser och är Sveriges enda kooperativa matbutikskedja.
Medarbetare: En av Sveriges största arbetsgivare, med över 10 000 medarbetare.


Tryck, distribution och transport

Utöver distribution av fysisk direktreklam hjälper PostNord även till med tryck och distribution av kundtidningar samt hantering av ekonomibrev och termo-transporter mellan butikerna.