Christer Sjökvist, Director, Business Developments på Ipsos AB Sweden. Foto: Clement Morin.

Data/Analys, Rapporter

Köpstark målgrupp går mot strömmen

Så många svenskar är beredda att betala för att få ett skräddarsytt erbjudande. Så många vägrar.

Förtroende och trygghet är något konsumenter har efterfrågat länge. I Ipsos undersökning Kanaloptimering i kundresan 2017, är det hela 66 procent som säger att det är viktigt, jämt fördelat både geografiskt och åldersmässigt.

Den stora skillnaden i år jämfört med tidigare är att konsumenterna inte bara pratar om det, de agerar på det.

 – Tidigare var det något konsumenterna pratade om, men som sällan påverkade deras beteende, säger Christer Sjökvist, Director, Business Developments på Ipsos AB Sweden, som står bakom undersökningen.

– Nu däremot – om det inte fungerar så går kunden ofta till någon annan.

”Det är viktigt att skilja mellan stressen att tvingas välja, och möjligheten att få välja”

Vad betyder det för marknadsföringen? Enligt Jens Lavin, Head of trend and future research på Ipsos, är tiden över då bra marknadsföring kunde rädda en dålig produkt. Om företagets affärsidé inte håller så spelar det ingen roll hur bra reklamerbjudandet är.

– När apoteksmarknaden avreglerades fick vissa personer svårt att få tag på sin medicin. När mediemarknaden digitaliserades tog det redaktionella innehållet stryk. Och att grunderbjudandet fallerar är inget konsumenten accepterar längre, säger han.

Infografik: 8 sanningar om svenska medievanor

En annan stor trend i årets undersökning är viljan hos konsumenterna att välja själv.

– Vi gör ofta något annat när tv-reklamen kommer. Men vi tittar gärna på Facebook under tiden, som också är fullt av reklam, säger Jens Lanvin.

– Det är inte reklamen som är problemet, men vi vill känna att vi har valt den själv.

Han lyfter upp det faktum att 45 procent av konsumenterna i årets undersökning anger att de är beredda att betala för att få exakt det erbjudande de vill, framförallt 80-talister, småbarnsfamiljer och medelålders utan barn.

Däremot vill 50-talisterna inte göra det – en väldigt köpstark målgrupp som går mot strömmen.

– Här är det viktigt att skilja mellan stressen att tvingas välja och möjligheten att få välja. När vi köper bil lägger vi gärna 40 000 kronor extra för att få exakt rätt tillval, och det är något marknadsförare kan ta till sig till fler marknader.

– Erbjud ett gratis eller billigare grundpaket, och låt sedan kunden välja sitt eget unika paket mot en extra kostnad.

Liknande tendenser går att se i PostNords och Kantar Sifos undersökning DR-monitorn 2017. Där framgår att en majoritet av svenskarna uppskattar reklamkanaler där man kan välja var och när man tar del av sin reklam.

Den visar också att så kallad Lean forward-medier – som fysisk direktreklam, tidningsannonser eller butiksreklam – ger mottagaren en större känsla av kontroll och möjlighet att själv välja om de ska ta del av reklamen.

Ladda hem hela DR-monitorn 2017 här

Som i alla nya undersökningar är digitaliseringen en viktig trend även i Kanaloptimering i kundresan 2017. Det som är skillnaden i år är att drivkraften bakom har ändrats.

– Tidigare drevs trenden i grova drag av teknikintresserade unga män. Nu är det yngre och familjer med yngre barn som driver utvecklingen genom att efterfråga digitala tjänster som gör det möjligt för dem att hantera en stressig vardag, säger Christer Sjökvist.

– Dessutom ser vi att digitaliseringen nu går genom hela demografin, något som är en stor förändring jämfört med tidigare.

De allra mest digitaliserade av deltagarna, cirka 15 procent, uppgav till och med att de kunde tänka sig erbjuda företag personlig information om sig själva mot betalning – för att sedan få skräddarsydd reklam.

– De här kunderna ser riskerna med att tillåta datainsamling, men de ser också att det finns en uppsida av det, säger Christer Sjökvist.

Text: Karin Aase Foto: Clement Morin