Tuggummiförsäljningen har rasat i USA de senaste tio åren. Det som framgångsrikt marknadsförts som en möjlighet att kyssas lite längre eller sluta röka, har förvandlats till något ofräscht som får dig att se dum ut.

En annan förklaring är att kunderna i kassakön numera stirrar ner i sina mobiltelefoner istället för att spontanköpa tuggummi. Tekniken förändrar människors beteende och utmaningen är att kunderna förändras snabbare än företagen.

Ett av ämnena i årets DMA-konferens &Then i Los Angeles var just hur företag ska kunna förändras med dina kunder. Hur företag måste riva alla silos och omforma sin organisation runt kundinsikter.

”Sätt samman en mindre grupp som börjar jobba tillsammans, och väx sedan organiskt.”

Omkring 50 svenskar befann sig på världens största konferens om direktmarknadsföring för att få de senaste trenderna. En av dem var Lina Forsström, försäljningschef affärsanalys och insikt, PostNord:

–  Vi har datan, tekniken och vet vilken kompetens som krävs. Nu måste vi börja organisera oss och samlas kring kunden, säger hon.

Testa dig själv: Kan du analysera dina kunder?

– Sånt här tar tid, det är en resa. Men det viktiga är att skala ner och börja i det lilla för att skapa förståelse. Sätt samman en mindre grupp som börjar jobba tillsammans, och väx sedan organiskt.

Marknad, IT, ekonomi och försäljning måste hitta ett gemensamt språk men framförallt förstå vad den gemensamma uppgiften är, hitta ett gemensamt ”varför?”.

– Många organisationer, stora som små, brottas med detta förändringsarbete.

”Trial and error” var en annan återkommande fras under &Then. Företaget Visa, till exempel, har tydligt märkta testpotter i sin marknadsbudget. De misslyckas hellre och lär av det, än att inte testa alls. Resultatet har blivit många nya enkla sätt att kunna betala, bland annat via en ring och ett armband.

Inspiration och tips om direktmarknadsföring. Prenumerera på DM-magasinet.


Lina Forsström:
3 huvudspaningar från DMA &Then 2016

1. Attribution
Självklart pratas det mycket om attribution men ingen har hittat en lösning. Olika modeller presenterades men alla är ense om att problemet är svårlöst. Många mjukvaruleverantörer på mässan menade att de har den bästa lösningen.

2. Marketing automation
Marketing automation är ett stående inslag på DMA. Utvecklingen går snabbt framåt och är idag en naturlig del i marknadsföringsarbetet för alla företag som påbörjat CRM-resan. Många leverantörer erbjuder idag också avancerade analysmoduler.

3. Framtida gnälliga marknadsförare
Millennials är ett evigt ämne, i år var fokus på rörlig bild. De unga vill ha rörlig bild. Det var dock mer en diskussion ”att” än ”hur”. Enligt Simon Sinek har vi har också att göra med en bortskämd generation vars föräldrar stryker barnen medhårs och inte vill att barnen ska uppleva motgångar. Genom deras behov av ständig bekräftelse skapar vi också individer med låg självkänsla som har svårt att klara sig på en arbetsplats där de inte får denna ständiga bekräftelse.

Text: Robert Långström Foto: Privat