Tajming, finurlig uppföljning och ett lyckat räckviddsarbete gör Viking Line till vinnare av Gyllene Lådan 2018, enligt Guldnyckelns jury.

– Det känns bra, ett jättetack till juryn för en fantastiskt fin motivering, säger en glad Kenneth Gustavsson, marknadsdirektör på Viking Line, efter att ha tagit emot priset Gyllene Lådan på Stockholm Waterfront på torsdagen.

”De vet hur man ska rikta sitt budskap för att driva försäljningen”

Enligt prisutdelaren Thomas Klamell, produktområdeschef för fysisk direktreklam, analys, insikt och gratistidningar på PostNord, har Viking Line metodiskt och under många år använt brevlådan som huvudkanal för sin marknadskommunikation.
De har medvetet och fokuserat haft med brevlådan i mediemixen och insåg tidigt att räckvidd är viktigt.

– De är duktiga på både analys och utformning och de vet hur man ska rikta sitt budskap för att driva försäljningen, säger han.

Så effektiv är brevlådan idag. Ladda hem DR-monitorn 2017 här.

Kenneth Gustavsson fortsätter:

– Det här är ett kvitto på att vi arbetar med direktreklam på rätt sätt. DR är en betydelsefull del när vi bygger vår kommunikation och vår mediemix, säger han.

Vilken funktion fyller direktreklam i er mediemix?

– Med tv och andra digitala kanaler skapar vi ett intresse, men i direktreklamen lyfter vi ut innehåll från de andra kanalerna där vi fördjupar oss genom att exempelvis presentera våra artister och mat-teman. Vi använder ofta samma rubriker så att det blir en igenkänning.

”Direktreklam är en jätteviktig kanal för oss när det gäller att driva trafik till webben”

Hur mäter ni effekten av brevlådan som kanal?

– På flera olika sätt, framför allt ser vi att antalet onlinebesök går upp i direkt anslutning till att vi skickat ut DR på en viss veckodag. Direktreklam är en jätteviktig kanal för oss när det gäller att driva trafik till webben.

Direktreklam via brevlådan är en effektiv kanal i en reklamvärld där det digitala bruset ökar. Därför delar PostNord, Svensk Direktreklam och Swedma ut hederspriset Gyllene lådan.

Och att fysisk DR driver trafik till webben visar bland annat DR-monitorn 2017 där 42 % av svenskarna som tar del av reklam i brevlådan, uppger att de besöket företagets hemsida till följd av direktreklam som intresserat dem.

Infografik: 8 sanningar om svenska medievanor

– Det går att göra väldigt mycket med moderna analysverktyg när det gäller selektering av direktreklam i brevlådor. Det gör det möjligt att nå rätt målgrupp med rätt budskap i rätt låda vid rätt tillfälle, och det är precis vad vi vill uppmärksamma med det här priset, säger Thomas Klamell och fortsätter:

– Viking Line har jobbat långsiktigt med sin direktkommunikation och kombinerar den fysiska direktreklamen, både adresserad och oadresserad, med kommunikation i andra kanaler. Det som sticker ut i deras reklamblad är att de förmedlar fart och fläkt, glädje och andra emotionella budskap.

”Det är lika viktigt att jobba med DR som ska attrahera nya kunder”

Vad har ni på Viking Line för kommunikationsutmaningar framöver?

– Vi vet att många älskar att kryssa. Men det finns grupper som inte alls ser det som ett alternativ, och dem behöver vi närma oss med intressanta produkter, specialteman på resor, föreläsningar och annat.

– Därför är det viktigt för oss att göra både adresserade och oadresserade utskick. Kundklubben är tung när det kommer till befintliga kunder, men det är lika viktigt att jobba med DR som ska attrahera nya kunder, säger Kenneth Gustavsson.

Guldnyckeljuryns motivering löd:

”Vinnaren av hederspriset Gyllene Lådan 2018 använder på ett intelligent sätt det klassiska receptet för framgångsrik DR – genomtänkt målgruppsurval, anpassade erbjudanden, rätt tajming och finurlig uppföljning. Juryn är speciellt imponerad av hur vinnaren får dansglada svenskar ända från Hudiksvall att ta buss nummer 20 för att uppleva ”Östersjöns hetaste dansgolv.”

OM GYLLENE LÅDAN
Guldnyckelns hederpris som delas ut av PostNord, Svensk Direktreklam och Swedma.
Utmärkelse som ges till företag som använder brevlådan på ett effektivt och systematiskt sätt. Priset är inget man kan skicka in bidrag till utan förslag har presenterats av Guldnyckelns sponsorer och sedan har en jury valt ut en värdig vinnare.

Text: Sara Marczak Foto: Andreas Sundbom