Facebooks kortlek med konsumentinsikter.

Facebooks kortlek med konsumentinsikter.

Facebook gillar fysiskt

Annonsör: Facebook
Byrå: Human after all, London
Kanal: Fysisk DR

Facebook ville visa upp sin kreativa sida för reklambyråer med hjälp av fysisk direktreklam. Den första DR-enheten var en kortlek med illustrerade kort som visade Facebooks konsumentinsikter. Varje kort visade en insikt och paketeringen var anpassad till mottagande byrå.

Byrån Human after all skapade också en bok som visade de bästa och mest kreativa kampanjerna på Facebook under 2015, samt intervjuer med några av Facebooks toppkreatörer.

Resultat: Ej tillgängligt.

Ryska dockor illustrerade träningens olika steg.

Ryska dockor illustrerade träningens olika steg.

Rysk påminnelse

Annonsör: Brick
Byrå: BBDO, New York
Kanal: Fysisk DR, sociala medier

80 procent av alla som skaffar ett medlemskap på ett gym i januari, slutar inom fem månader. Brick ville få medlemmarna att stanna kvar – samt värva nya medlemmar i New York, Chicago och Los Angeles.
De skapade träningsprogram i form av ryska dockor där varje docka representerade var sitt steg i träningen. Dockorna innehöll också ett usb-minne med en 5-månaders träningsplan.

Dessa skickades sedan till medlemmar i de tre städerna som en påminnelse om att fortsätta träna. Dockorna visades sedan upp på Bricks hemsida tillsammans med berättelser från medlemmar om hur de hjälpte dem med träningen. Dessutom spreds kampanjen i sociala medier.

Resultat: Ej tillgängligt.

Aktivitetspaket baserade på Disneyfigurer.

Aktivitetspaket baserade på Disneyfigurer.

Fit med Frost

Annonsör: Public Health England
Byrå: Inhouse –
Kanal: Fysisk DR, digitalt

Barns övervikt ökar i England men 79 procent av föräldrarna inser inte problemet. Riktlinjer föreslår en timmes motion om dagen och kampanjens uppdrag var att få unga att följa riktlinjerna under sommarlovet.

En tidigare statlig kampanj, Change 4 Life, gick 2014 samman med Disney för att förändra beteendet hos 7–9-åringar. Fysiska så kallade Activity packs, (57 ”shake up”-lekar med klistermärken, affischer med mera) baserade på karaktärer från Disney-filmer, skickades ut till målgruppen. De innehöll också ett digitalt aktivitetsarmband som kopplade ihop kampanjens fysiska lekar och belöningar med digitala sådana. Barnen och föräldrarna kunde också följa framstegen online.

Resultat: Kampanjen blev en stor succé med 700 000 registrerade armband, vilket var 22 procent mer än prognosen. Och lika många loggade in i kampanjens början som i dess slut, vilket visar att den höll sommaren ut.