Det finns fysiska butiker. Och webbutiker, app-butiker och varumärken som bara säljer via sociala medier. Den som vill sälja mode måste möta kunden precis där kunden vill vara.

– Som bolag behöver man finnas i alla kanaler och jobba med att bygga upp ett förtroende via många små actions och touch points, snarare än den traditionella envägskommunikationen.

Det säger investeraren och entreprenören Sara Wimmercranz, en av grundarna av företaget Footway. Hon fortsätter:

– Vi har sett en förflyttning från Googlegenerationen till sociala medier-generationen. I genomsnitt har en kund 7,4 sociala kanaler och kommer att bli svårare och svårare att nå, särskilt med information eller annonser.

Missa inte: Modefrukost med insikter om den nya köpresan. Följ live via webben.

– Kunder vill hellre upptäcka själva, vilket internet och sociala medier tillåter i högre utsträckning. Som varumärke måste vi finnas tillgängliga att upptäcka i alla de kanaler som kunden rör sig.

”Att shoppa är däremot att umgås, bli inspirerad och bli underhållen”

Därmed inte sagt att den fysiska butiken har spelat ut sin roll, den har bara förändrats från köpplats till inspirationskälla.

Marian Salzman, vd för Havas PR, går så långt som att göra en distinkt skillnad mellan att handla och att shoppa. Att handla är enligt henne att utbyta pengar mot en vara, som att köpa diskmedel eller toapapper.

Att shoppa är däremot att umgås, bli inspirerad och bli underhållen, och det är där hon menar att fysiska butiker har sin framtid.

Läs mer: Allt du behöver veta om omnikanal i vår stora serie.

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, håller med:

– Olika kanaler har olika fördelar, men bäst resultat får du när du får ett bra samspel mellan dem och kan möta kunden där hen vill vara just nu.

”Finns du inte där så syns du inte i konsumentens researchfas”

Många modekonsumenter börjar sin köpresa på nätet för att få koll på utbudet, för att sedan gå vidare till en fysisk butik där de provar och köper plagget.

– Därför är det viktigt för renodlade e-handelsaktörer att ge så relevant information som möjligt för att kunna konvertera till köp.

– Samtidigt måste man i princip finnas på nätet även som fysisk aktör. Finns du inte där så syns du inte i konsumentens researchfas och då är risken stor att du inte får in dem i din butik senare heller.

Text: Karin Aase