Klassisk fysisk direktreklam har alltid varit bra på att få mottagaren att agera. Ett faktum som gäller än, även om själva agerandet idag innebär fler saker.

I Kantar Sifos och PostNords kommande undersökning DR-monitorn 2018 (släpps i maj) säger hela 84 procent att de agerar på reklam de får i brevlådan som intresserar dem.

Ungefär hälften av dessa googlar och tittar på prisjämförelsesajter. Andra hälften besöker en fysisk eller digital butik. 16 procent pratar med andra om reklamen, antingen fysiskt eller via nätet.

Infografik: 8 sanningar om svenska medievanor

Det är mot denna bakgrund som företag som HiPP barnmat väljer fysisk DR som en startpunkt i reklambruset, en lugn plats i målgruppens eget hem.

Med en marknadsandel på cirka nio procent i Sverige ville HiPP öka kännedomen bland föräldrar till 6-månaders bebisar:

– Vi ville bli ännu mer top of mind hos konsumenterna och även nå dem tidigare, så att de skulle leta upp HiPP i barnmatshyllan redan vid första butiksköpet, säger Monica Wadell, Business Unit Manager för varumärket HiPP på Arvid Nordquist (som är distributör för varumärket i Norden).

”Vi gör nu adresserade utskick av foldern varje månad till alla nyblivna föräldrar i Sverige”

HiPP tog fram en folder som i samarbete med PostNord distribueras i en helårskampanj.

– Kampanjen startade i höstas och vi gör nu adresserade utskick av foldern varje månad till alla nyblivna föräldrar i Sverige.

Som en del i att stärka HiPP:s varumärke och även uppmana till köp erbjuds rabattkuponger i foldern. Dessutom marknadsförs HiPP BabyClub, som är företagets digitala babyklubb.

Teknikmagasinet gör succé med print till unga

PostNord genomförde en effektmätning efter det första utskicket som visade positiv respons och ökad varumärkeskännedom.

Dessutom ökade trafiken till den digitala babyklubben, ett faktum som också stöds av DR-monitorn 2018 där 39 procent av de som fått reklam i brevlådan som intresserar dem uppger att de går in på företagets hemsida på nätet.

– I den digitala värld som vi lever i finns det fortfarande ett stort behov av att i lugn och ro kunna sitta hemma och bläddra i en fysisk produkt, säger Monica Wadell.

– Ja ser framför mig att den nuvarande kampanjen bli till en mer permanent kanal att fortsätta arbeta med.

”Vi människor hatar att förlora pengar mer än vi gillar att tjäna pengar”

Rabattkupongerna då? Ja, de hade bra inlösen. Och inte heller det är så konstigt.
I DR-monitorn 2018 uppger 29 procent av svenskarna använder rabattkuponger de fått i sin brevlåda en gång i månaden eller mer.
När det gäller digitala rabattkuponger är siffran 16 procent. Sex procent använder QR-koder.

Orsaken till att rabattkuponger är en sådan evigt effektiv sälj- och marknadsföringsmetod beror mycket på att vi människor hatar att förlora pengar mer än vi gillar att tjäna pengar, så kallad förlustaversion.

– När vi väl har tagit med oss rabattkupongen till butiken så är det vår motvilja mot förluster som gör att vi inte vill ge upp den rabatt vi är utlovade, säger beteendeekonomen Dan Ariely i en intervju i SvD.

”Precis som om vi just insett att det var en dålig idé att klappa en sabeltandad tiger”

Psykologen och Nobelprisvinnaren Daniel Kahneman har också forskat på förlustaversion.
Han menar att den har sitt ursprung i evolutionen, att organismer som reagerar starkare på hot än på möjligheter har en större chans till överlevnad.
När vi riskerar att förlora pengar aktiveras smärtområdet i den insulära loben, precis som om vi just insett att det var en dålig idé att klappa en sabeltandad tiger.

Text: Eva-Lotta Sigurdh & Robert Långström Foto: Henry Lundholm