Precis som många andra e-handlare brukar Outnorth fråga alla sina kunder om opt-in för digital kommunikation, som till exempel nyhetsbrev. Och precis som många andra e-handlare får Outnorth ofta svaret nej.

Samtidigt visste Outnorth att de hade ett bra utbud med bra erbjudanden, frågan var bara hur i hela friden de skulle kunna berätta det här för kunderna om de inte fick mejla?

Därför bestämde de sig, hösten 2015, för att också testa en kampanj via den fysiska postlådan.

– Vi hade skaffat ett nytt CRM-system där vi kunde segmentera våra kunder på ett helt nytt sätt vilket gjorde att vi kunde skicka väldigt specifika, personligt relevanta erbjudanden, berättar Lars Nyqvist, vd för Outnorth.

– Och då bestämde vi oss för att inte bara göra det digitalt, utan att även testa att skicka adresserad direktreklam för att se vad vi kunde få för effekt.

 

Infografik: 9 sanningar om svenska medievanor

För att testa konceptet valde Outnorth ut kunder som någon gång under de senaste tre åren hade köpt en produkt från ett av de största märkena i företagets sortiment, men som inte hade handlat från Outnorth under de senaste tre månaderna.

Till de kunder som hade tackat ja till elektronisk kommunikation skickades ett mejl, till de som hade tackat nej skickades istället ett vykort i A6-format med samma erbjudande om rabatt på nya produkter från just det varumärket.

Outnorths byrå tog fram vykortet och PostNord stod för leveransen till de 14 000 kunder de hade valt ut.

Målet var dels att få en konverteringsgrad som låg i paritet med vad Outnorth har på sina digitala kampanjer, dels att fler skulle tacka ja till att ta emot digitala nyhetsbrev i framtiden.

– Jag trodde inte att konverteringsgraden skulle bli så hög, säger Lars Nyqvist.

 

Panasonics effektpaket

Han blev positivt överraskad när kampanjen visade en konverteringsgrad på fyra procent, vilket är minst lika bra resultat som de brukar ha på sina digitala kampanjer. Dessutom tackade tio procent av mottagarna ja till att få nyhetsbrev via mejl i framtiden.

– Dessutom var vår ROI på kampanjen väldigt bra.

Detta har fått Outnorth att fortsätta att använda sig av adresserad direktreklam. Under året har ett tiotal kampanjer gått iväg, alla med gott resultat.

– Fördelen med att vara e-handlare är att vi kan mäta exakt hur lönsam varje kampanj är eftersom vi skickar med en unik, tidsbegränsad rabattkod till varje kund.

Enligt Lars Nyqvist är anledningen till de lyckade kampanjerna att Outnorth ger kunderna relevanta erbjudanden.

– Vi vänder oss uteslutande till kunder som har handlat hos oss förut och eftersom vi vet vilken del av vårt jättestora sortiment just den här kunden är intresserad av, kan vi också komma med erbjudanden som faktiskt är relevanta. Och så länge vi kan det går vi hem.

Daniel Linde, DM-specialist på PostNord, håller med.

– Outnorth har stenkoll på sina kunder vilket gör att de kan komma med rätt erbjudande till rätt målgrupp vid rätt tid. När man har så bra koll på sitt kundregister blir effekten av adresserad direktreklam oftast väldigt bra.

Text: Karin Aase Foto: Pressbild


Outnorth
Outnorth är en av Skandinaviens ledande nätbutiker med produkter inom friluftsliv och outdoor.
Företaget har anor tillbaka till 1926 men namnet Outnorth lanserades i maj 2012, då Outnet och GetOut gick samman och bildade Outnorth.