Kajsa Tretow är voice designer på Talking to me, den första svenska byrån specialiserad på röststyrning. Hon beskriver sin roll som ett mellanting mellan manusförfattare och ux-designer.

– Att jobba med voice är att jobba med psykologi, att försöka förutse användarens nästa steg. Det är verkligen ett helt nytt gränssnitt och ska man lyckas måste man tänka voice först i stället för att bara göra en efterhandskonstruktion av något grafiskt gränssnitt som redan finns.

I USA har 25 procent av hushållen smarta högtalare, i Storbritannien 15 procent.

”Skärmar kommer att finnas kvar, men vi kommer att prata med dem i allt större utsträckning”

– I Sverige är det i sin linda och eftersom det bygger på maskininlärning betyder det att det kommer att bli bättre och bättre ju fler som använder det. Vill man vara först på bollen gäller det att börja nu.

Men att voice helt skulle konkurrera ut visuella kanaler tror inte Kajsa Tretow.

– Skärmar kommer att finnas kvar, men vi kommer att prata med dem i allt större utsträckning, snarare än att trycka med fingrarna. Och jag är osäker på utvecklingen när det gäller reklam inom voice eftersom det kan kännas ganska påträngande att få reklam insprängt mitt i en konversation.

Text: Karin Aase
Foto: Banfa Jawla