Ibland är vi marknadsförare från Mars medan konsumenterna är från Jordbro.

Det har nämligen visat sig vara stor skillnad på hur vi marknadsförare beter oss och vilka kanaler vi använder, jämfört med resten av befolkningen.

Den engelska studien Ad Nation – ­genomförd av Thinkbox under hösten 2016 – visar detta tydligt.

Där 90 procent av marknadsförarna i England använder Facebook regelbundet, är motsvarigheten bland ”vanliga britter” bara 62 procent. Och det fortsätter:

Youtube 92 % (60 %),
Twitter 81 % (30 %)
Netflix 63 % (30 %)
LinkedIn 92 % (14 %)

…för att ta några exempel.

Vi marknadsförare har som jobb att sälja till samtiden, men är ofta lite besatta av framtiden. Vi måste bli bättre på att analysera vår målgrupp, ta reda på hur den föredrar sin kommunikation och använda dessa kanaler.

Här följer ett utdrag från DR-monitorn 2017, Kantar Sifo och PostNords undersökning om allmänhetens inställning till reklam i allmänhet – och direktreklam i synnerhet.

Ladda hem hela rapporten DR-monitorn 2017 här.

67 procent tar del av reklam i postlådan.

Vi agerar på direktreklam
87 procent av alla konsumenter hävdar att de vidtar någon form av åtgärd efter att de sett ett reklamutskick som intresserar dem. 78 procent köper något i fysisk butik som de fått erbjudande om i postlådan. 58 procent köper något online som de fått erbjudande om i postlådan.

DR avbryter inte
53 procent anser att direktreklamens största fördel är att man själv får välja när och vad man läser. Samtidigt sätter en stor del, 21 procent, av särskild tid för att i lugn och ro gå igenom sin direktreklam.

Mer statistik: 13 sanningar om den moderna konsumenten.

43 procent har rekommenderat något de sett i direktreklam i sociala medier.

42 % besöker företagets hemsida till följd av direktreklam som intresserar dem i postlådan.

Reklamen skapar uppmärksamhet
Om ett företag vill ha uppmärksamhet är postlådan den bästa kanalen, tycker fyra av tio svenskar. Bara 13 procent svarar tv:n och 11 procent mobilen.

Varje månad utnyttjar 28 procent rabattkuponger de fått via direktreklam.

Svenskarna älskar kataloger
49 procent vill få fler kataloger och hela 82 procent sparar kataloger som intresserar dem till nästa katalog kommer. Resor och resmål ligger i topp på önskelistan (24%), tätt följt av inredning, mode och byggvaror.

KLICKA PÅ BILDEN FÖR FULL STORLEK:

Illustrationer: Nils-Petter Ekwall