Sveriges kung skickar ett brev till alla svenskar som fyller hundra år.
Föreställ dig att du i stället skulle få ett mejl eller ett sms.
Det skulle kännas futtigt, eller hur?

Oavsett vad som fungerar bäst för kungens brev, handlar framgångsrik kommunikation inte om att ”trycka ut” budskapet i sociala medier, i tv eller i postlådan – utan om att kombinera kanaler så att ett plus ett blir tre, och där rätt kanal bär rätt budskap.

– Det ställs höga krav på marknadsförarna idag. Konsumenterna är väldigt medvetna och reklambruset är högt. Kommunikationen ska vara personlig men inte påträngande, nå tillräckligt många men samtidigt ge kontrollen till mottagarna så att de får välja hur de vill ta del av reklamen, säger Lina Forsström, Försäljningschef affärsanalys och insikt PostNord.

– I DR-monitorn vill vi helt enkelt ta reda på lite mer hur mottagarna vill ta del av reklam.

Här listar vi 9 viktiga siffror ur den pinfärska rapporten DR-monitorn 2016, TNS Sifo och PostNords undersökning om allmänhetens inställning till reklam i allmänhet – och direktreklam i synnerhet.

NPESveriges stabilaste kanal

» Svenskarna tömmer postlådan nästan varje dag.
» Direktreklam hjälper oss planera våra inköp.
» Svenskarna gillar erbjudanden.
» Företag får vår uppmärksamhet via postlådan.
» Direktreklam följer med till butiken.

Nästan samtliga svenskar tömmer sin postlåda varje vardag – och  65 procent tar del av fysisk direktreklam för att kunna planera sina inköp. Postlådan är helt enkelt en stabil kanal i en reklamvärld som blir allt mer fragmenterad.
Det är den bästa kanalen för företag att få uppmärksamhet, men håll dig till vardagarna, under helgen tömmer mindre än hälften av svenskarna sin postlåda.

Läs mer: Ladda hem hela DR-monitorn 2016 här

NPE

Välkommen hem till din kund 

» Direktreklam når flera i hemmet.
» DR leder till handling.
» Reklamen sparas länge.
» Katalogen är fortsatt uppskattad.

Kommunikation via postlådan kommer in i människors hem likt få andra kanaler. Väl där har den möjligheten att få sin egen plats, sitt eget skyltfönster, och når i snitt 1,88 personer i hushållet. Dessutom sparas den i genomsnitt i sex dagar.
Här finns alltså en potentiell guldgruva som ligger och väntar för annonsörer om de skulle följa upp det sparade DR-utskicket med reklam i digitala kanaler.

Läs mer: 6 sätt att sätta rätt pris på ditt erbjudande

NPE

På konsumentens villkor 

» Konsumenten får välja själv.
» Den roligaste kanalen, tycker svenskarna.
» Direktreklam ger kontrollen till mottagaren.
» Bra synergier med andra kanaler.
» Svenskarna älskar rabattkuponger och varuprover.

Det fysiska, taktila når fram till människor på sätt som är svårt att åstadkomma enbart via en skärm.
Dessutom tycker svenskarna att det är roligast att få reklamerbjudanden via postlådan. Det är personligt men inte för påträngande. Det ger kontrollen till mottagaren vilket blivit väldigt viktigt i en värld av medvetna konsumenter.

En kombination av fysiska och digitala kanaler har visat sig vara väldigt effektivt för att nå hela vägen fram.