Hur kan du ta reda på vad människor egentligen tycker om reklam?

Vid en rak fråga är de flesta ofta relativt negativa, oavsett kanal eller metod. Men om du frågar som PostNord gjorde i samarbete med Ungdomsbarometern, kan du kanske komma lite närmare sanningen.

De frågade nämligen nordborna hur de själva skulle göra om de hade ett eget varumärke och behövde nå maximal synlighet.

”De är väldigt medievana idag och har koll på vad som krävs för att få deras uppmärksamhet”

Svaret visar tydligt hur viktigt det är med en väl balanserad mix av fysiska och digitala kanaler. 9 av 10 nordbor skulle nämligen använda fysisk reklam i kombination med digital, för att säkerställa att de når ut.
När det gäller nordiska millennials är siffran 8 av 10.

– Det visar tydligt att folk är omnichannel. De är väldigt medievana idag och har koll på vad som krävs för att få deras uppmärksamhet, men också vad som stör deras upplevelse, säger Karin Nilsson, Nordic Insight Manager inom PostNords affärsområde Communication Services.

På frågan vilka kanaler de personligen tror är mest effektiva för att lansera en produkt, kampanja ett erbjudande, få någon att byta leverantör eller inspirera och visa ett utbud – så ligger tre kanaler i topp: e-post, postlåda och tv.

Insikten är en del av en helt ny studie vid namn Nordic Advertising Compass (NAC), genomförd av PostNord och Ungdomsbarometern i Sverige, Finland, Norge och Danmark.

Ladda hem Nordic Advertising Compass här

Studien visar att de tillbakalutade medierna, de som inte avbryter upplevelsen (till exempel tidningsannonser, utomhusreklam och fysisk DR), är mer uppskattade.
De inte bara låter mottagaren välja själv hur och när den vill ta del av reklamen, dess längre liggtid gör att du som avsändare inte behöver vara lika exakt i din tajming.

”Det behövs ofta en god portion tur för att fånga läsaren i rätt ögonblick i feeden”

– Det behövs ofta en god portion tur för att fånga läsaren i rätt ögonblick i feeden. Och så klart ännu mer för att få ett klick. Kombinerar du kanaler och adderar de tillbakalutade fysiska kanalerna ökar du chansen att nå fram till mottagaren, säger Peder Gunnarson, expert Medier & Kommunikation på Ungdomsbarometern.

Det gör uppmärksamheten till en väldigt dyr resurs där möjligheten att nå fram ökar om du sprider äggen i flera korgar.

– Det mesta vi läser idag läser vi digitalt, speciellt när det gäller millennials. Samtidigt multitaskar fyra av tio nordbor regelbundet när de konsumerar innehåll, och hela 2 av 3 millennials gör detta. Det gör uppmärksamheten till en väldigt dyr resurs där möjligheten att nå fram ökar om du sprider äggen i flera korgar.

QUIZ: Vad kan du om millennials?

NAC visar att det är tre kanaler som sticker ut när det gäller att fånga nordbornas uppmärksamhet: tv, sociala medier och postlådan.
Men vill du inte störa för mycket så rasar sociala medier och tv i rankingen och ersätts av tidningsannonser och utomhusreklam. Postlådan ligger kvar i topp tre.

– Den här studien visar tydligt att det idag inte finns någon kanal eller metod som sitter med alla trumf på hand. Den logiska slutsatsen av det är att du måste kombinera fysiska och digitala kanaler för att få bra effekt, säger Karin Nilsson.


Fotnot: Nordic Advertising Compass kommer att finnas tillgänglig senare i vår.

Text: Robert Långström