Karlssons Varuhus är ditt typiska lågprisvaruhus. Här fylls hyllorna med ett helhetsutbud för landsortsfamiljen med barn och hund, förmodligen två bilar och definitivt ett hus att ta hand om. Här ska det finnas något för varje säsong och tanken är att kunderna ska hitta allt de behöver utan att behöva betala skjortan för det.

Här är det mesta ganska självklart. Målgruppen är definierad och budskapet konkret. Karlssons Varuhus vet vad de ska prata om i sin kommunikation, vem de ska tilltala och var de kan nå dem.

 – Det lokala är extremt viktigt för oss. Vi har bara varuhus på landsorten och vi vill synas starkt lokalt. Vi kommunicerar väldigt snävt på de orter som omringar våra butiker, berättar Emma Johansson, marknadskoordinator på Karlssons Varuhus.

dm0316_omslagLäs mer om hur stora företag skapat sina kampanjer.
Prenumerera på DM-magasinet här.
 

Vanligtvis når de ut till sina kunder via fysisk direktreklam, lokalpress och sociala medier. Medan de i brevlådan och tidningarna kommunicerar raka priserbjudande, står sociala medier för inspirationen.

”I vår bransch handlar det om att vara ute med rätt produkter, till rätt pris i exakt rätt tid.”

– Budskapet är att vi är en lågpriskedja och då är det pris och produkt som är det viktiga. Sortimentsmässigt är vi väldigt duktiga på att fånga upp den senaste trenden och erbjuda den till ett lågt pris med hög kvalitet. På sociala medier är det därför viktigt att promota en känsla och inspirera. Det innebär mycket inredning, barnkläder, trädgårdsprodukter och hushållsmaskiner, säger Emma Johansson.

Så vad är problemet, undrar du kanske? Jo, Karlssons utmaning ligger i dess affärsidé: pressade priser innebär lägre marknadsbudget. Och i takt med konkurrenternas ständiga flöde av direktreklam behöver Johansson och hennes kollegor hela tiden vässa sina processer och hitta effektivare vägar:

– Våra konkurrenter pumpar ut väldigt mycket marknadsföring och vi har inte de muskler som de har. Därför måste vi hitta smidiga kostnadseffektiva lösningar som gör att vi ändå kan synas i mängden.

”Under kampanjveckan såldes nio gånger så många skruvdragare och 40 gånger fler stekpannor.”

En sådan lösning hittade de i PostNords pakettjänst ODR Impact som tar hand om både tryck och distribution. Med en kontaktpunkt mindre frigjordes resurser som istället kunde läggas på att slipa erbjudandet och rikta det ännu mer träffsäkert.

– Vi lockades av hela paketeringen, vi kom in med en pdf så skötte PostNord resten. Det var också rena pengar att tjäna eftersom det totalt sett blev en högre kostnad att trycka produkten separat på ett tryckeri.

Tillsammans med reklambyrån Dragster tog de fram ett tryckoriginal med tydligt kommunicerande produkt- och priserbjudanden. Temat var ”extra bra tillbaka-till-vardagen-erbjudanden” med skolstart och rutiner efter semestern i åtanke.

– I vår bransch handlar det om att vara ute med rätt produkter, till rätt pris i exakt rätt tid.

DR-enheten skickades oadresserat till 221 000  hushåll i 60 selekterade postadresser fördelade i en jämn radie två till tre mil omkring samtliga varuhus. Under kampanjveckan såldes nio gånger så många skruvdragare som veckan innan, 40 gånger fler stekpannor och 41 gånger fler grensaxar än vanligt. I genomsnitt ökade försäljningen av de annonserade produkterna med 1 600 procent.

– Vi har redan valt att följa upp med två nya kampanjer i samma format i höst, säger Emma Johansson.

Text: Peter Johansson Foto: Jonny Lindh


Karlssons Varuhus

Kedjan har 13 varuhus i orter i storleksklassen Bräkne-Hoby till Nyköping.

Omsatte 236 miljoner kronor 2015.

Karlsson står för Göran Karlsson, densamme som grundade Gekås Ullared.