Prenumerationstjänster har exploderat inom detaljhandeln de senaste åren – från Glossybox och Testagram till Under Armours ArmourBox och J.C. Penneys Big and Tall. Här är färska tjänster från tre av världens största retail-kedjor:

I februari skapade Target en prenumerationsbox av sitt barnklädesmärke Cat & Jack.

Target fyller varje box med sju plagg.

1. Barn och skönhet funkar

I februari skapade Target en prenumerationsbox av sitt barnklädesmärke Cat & Jack. Varje box fylls med sju plagg som ännu inte säljs i Targets butiker. Sedan tidigare skickar Target även en skönhetsbox.
Båda dessa adderar till Targets strategi att deras kunder ”älskar bekvämlighet och upptäckter”. På ämnet bekvämlighet kan kunderna också returnera varor via nätet eller i en butik.

I juni lanserade Amazon sin tjänst Wardrobe för alla Prime-medlemmar.

Amazon har lanserat sin tjänst Wardrobe för alla Prime-medlemmar.

2. Snart en klädjätte också

I juni lanserade Amazon sin tjänst Wardrobe för alla Prime-medlemmar. Tjänsten låter kunderna beställa minst tre klädesplagg, ha dessa hemma i en vecka och sedan betala för plaggen de vill behålla. Wardobe är egentligen inget man prenumererar på, men tjänsten passar in i Amazons strategi att öka sin försäljning av kläder online. 
De testade också en bokbox för barn till Prime-medlemmar. Prenumeranter får regelbundet utvalda barnböcker med 35 procents rabatt.

I april adderade GAP en box – BedtimeBox – till sin BabyGap Outfit-prenumeration som fokuserar på sovkläder för barn.

GAP:s senaste satsning – BedtimeBox.

3. Gräver där de står

GAP har en strategi att bygga vidare på sina befintliga framgångsrika boxar. I april adderade de en box – BedtimeBox – till sin BabyGap Outfit-prenumeration som fokuserar på sovkläder för barn. De har även en avknoppning sedan tidigare kallad OldNavy-prenumerationsbox.
Margaret Yang, senior director of buying på Gap Kids & Baby Online, skriver på företagets blogg att ”vår nya BedtimeBox är ytterligare ett sätt för oss att närma oss kunden, och vi vet att föräldrar behöver köpa nya sovkläder ofta till sina barn eftersom de växer.”

Text: Robert Långström