Hon har jobbat inom telekom i många år, där hon drivit stora förändringsprojekt och dragit nytta av att befinna sig i en bransch i digitaliseringens framkant. Som ny vd för SWEDMA (Swedish Data & Marketing Association) säger Malin Anglert att branschföreningen befinner sig i en datadriven transformation.

– För mig är det helt naturligt att all kommunikation handlar om insikter kring vad vi kan göra med den data vi har, inte om någon specifik kanal. Kampanjer och marknadsföring ska vara relevant för kunden vid rätt tidpunkt.

För SWEDMA kommer de närmaste åren att kretsa kring det digitala skiftet, menar hon.

– Omfattningen är så mycket större när det är ett helt ekosystem för alla som jobbar med datadriven kommunikation. Och vi är till för alla dessa värdekedjor, vi tittar brett i stället för att vara nischade.

– Eftersom jag är ny försöker jag träffa några medlemmar per vecka för att verkligen ha örat mot rälsen – och reaktionen jag får är att det känns väldigt uppskattat Jag har också bjudit in personer till våra frukostseminarier där vi avhandlat allt från GDPR till framtidens marknadsföring.

Text: Samuel Mesterton Foto: Clement Morin.