1. GLÖM KÖPRESAN
Förr kunde vi tala om en köpresa definierad i några enkla, på varandra följande steg.

Glöm det nu. Nu går kunderna snarare runt i en konstant uppsjö av olika touch points av information som hela tiden puttar dem i än den ena, än den andra riktningen.

Som marknadsförare behöver du möta kunden i alla dessa touch points och förse hen med konstant inspiration för att vara top of mind när kunden plötsligt bestämmer sig för att handla.

Och vet ni hur många ”impressions” en kund behöver för att konvertera, vilka erbjudanden den behöver vid ett visst tillfälle och när den har köpt – så kan ni undvika spam som skrämmer bort kunder.

2. RÄTT SYFTE, RÄTT KANAL
E-handeln har skapat nya kanaler men har inte dödat de gamla. Det handlar bara om att, precis som tidigare, veta vilken målgrupp du når var och när.

Linjär-tv-reklam fungerar utmärkt om din målgrupp tittar på linjär-tv. Likaså kan en smidig leverans lyfta ditt varumärkes trovärdighet markant. Fysisk DR till millennials kan vara helt rätt eftersom de är så ovana vid att få adresserade fysiska brev att de nästan garanterat kommer att läsa vad du skriver.

Det finns inte bra eller dåliga kanaler, det finns bara bra eller dålig användning av dem.

Läs mer: Så har e-handeln vänt upp och ner på marknadsföringen 

3. SNO FRÅN ANDRA BRANSCHER

Om du driver e-handel för kläder, kolla då hur byggbranschen marknadsför sig. Säljer din webbshop livsmedel, kolla då hur leksaksförsäljarna jobbar med kommunikation.

Många e-handlare i dag stirrar för mycket på sin egen bransch, vilket hämmar kreativiteten och gör att man bara gör samma sak som konkurrenterna. Det är synd när det finns en sådan uppsjö av kanaler och möjligheter.

4. FASTNA INTE
Var medveten om att det som är sant när det gäller konsumentbeteende i dag inte behöver vara sant i morgon. Fastna inte i gamla spår, följ dina kunders beteende och var så snabbrörlig du kan i ditt kanalval.

Så shoppar svenskarna online. Ladda hem E-barometern Årsrapport 2017. 

5. VAR LAGOM RELEVANT
Du har hört det förut och du kommer att höra det igen: e-handel kräver marknadsföring som är relevant för kunden.

Det har aldrig funnits så stora möjligheter att samla in data om kunden, men det har heller aldrig varit så viktigt att faktiskt kunna hantera datan och avgöra vad som är relevant och inte. Och vad som blir för relevant.

Risken är att du genom att följa kundens klickande spammar den med reklam för något den redan köpt, eller att du uppfattas som creepy för att du vet för mycket och kommer med för riktad, för personlig reklam.

Data och marketing automation kan vara kraftfulla metoder, men det gäller att vara väldigt tydlig med varifrån du får din information så du inte trampar på människors integritet.

6. GLÖM INTE SISTA INTRYCKET
Allt du gör talar med kunden och det sista kunden kommer ihåg från sin interaktion med dig är leveransen.

Konsumenterna vill ha snabbhet, mer valfrihet och hemleverans kvällstid, men logistikbranschen är uppbyggd för att leverera dagtid till företag.

Låt inte det stoppa dig. Det finns redan i dag möjligheter att göra leveransen till en nyckel i din affär och din kommunikation, som kvällsleveranser hem och lördagsutdelning.

PostNord driver hela tiden på utvecklingen tillsammans med nya företag som bygger sin affär på last mile leveranser, som Budbee, Urb-it och Uber.

Experter: Arne Andersson, Carin Blom och Kenneth Verlage, PostNord. Daniel Chow och Mattias Andersson, Friends & Insights. Tom Goodwin, Zenith Media.


Text:
Karin Aase Foto: Clement Morin, Evelina Carborn och Samuel Unéus. Illustration: Robert Hilmersson