(1) Känn din data
Monetate, en av många plattformar för personaliserad kommunikation, menar att 95 procent av marknads-förare inte vet hur de ska hantera all den data de samlar in. Data ska inte bara läggas på hög – den ska analyseras och segmenteras för att möjliggöra personaliserade budskap.

(2) Välj plattform
Välj en marketing automation-plattform. Det finns mängder att botanisera bland, inklusive alternativ från stora spelare som Adobe, Oracle och Salesforce. Enligt rankingsajten Capterra är dock Infusionsoft, Hubspot och Eloqua de mest uppskattade plattformarna. Det finns även nordiska alternativ såsom Voyado och Agillic.

(3) Skräddarsy budskapet
Ange specifika ämnesrader, CTA:s och landningssidor med mera, baserat på dina detaljerade personas. Och glöm inte det enklaste knepet av alla: att inkludera mottagarens namn. Enligt Mailchimp har ett e-postmeddelande betydligt större chans att öppnas om ämnesraden innehåller både för- och efternamn.

(4) Identifiera värdefulla leads
Vilka mottagare öppnar dina meddelanden, klickar sig vidare till landningssidan och förkovrar sig i den information du erbjuder? Ringa in de som visar mest aktivt engagemang, och avgör hur du ska fortsätta bearbeta dem med exempelvis ytterligare personaliserad information, som pushnotiser och fysisk direktreklam.

(5) Lär dig
Lär dig av dina framgångar – och misstag. Sammanfatta i reda siffror hur varje kampanj presterat. Grattis – nu har du ännu mer data att utgå ifrån när du skräddarsyr nästa utskick till respektive segment.

Text: Alfred Holmgren Foto: Kaleidico, Unsplash.

Reklam och analys