”På 70-talet utsattes människor för ungefär 500 kommersiella budskap per dag, idag är den siffran minst sju gånger så hög”, berättade kundrelationskonsulten Lena Pierre när PostNord presenterade DR-monitorn 2015.

För att komma igenom det här bruset krävs att företags kommunikation blir personligt relevant för kunden och träffar med helt rätt budskap vid helt rätt tillfälle.

”Du kan nå igenom med blod och våld, men det enda som hjälper affärerna är att vara relevant för varje enskild kund. Prediktiv analys är ett effektivt sätt att öka den relevansen”.

Grunden i prediktiv analys är att identifiera enskilda kunder, försöka förutspå vad de kan tänkas behöva och sedan ge dem information som passar just dem och deras situation.

”Du har din data, men istället för att försöka ta reda på vad som har hänt och varför försöker du att titta framåt för att förutse vad som kan hända. Vilka kunder kommer att köpa en viss vara, hur kommer de att agera på din kommunikation och vad borde vi rekommendera just den här kunden för att skapa värde?”

Ett redan klassiskt exempel är Barack Obamas återvalskampanj 2012. I 46 stater var det mer eller mindre redan klart vilken kandidat som skulle vinna, men i de fyra återstående stod det och vägde. Nästa president skulle vara tvungen att vinna de här staterna med totalt 50 miljoner invånare.

”Alla var inte röstberättigade men de var ändå för många för att någon kampanj skulle ha varken tid eller råd att nå så många människor. Å andra sidan hade de inte heller råd att chansa genom att skicka spridda skurar”.

Istället använde kampanjen prediktiv analys där man sorterade in väljarkåren i olika grupper beroende på hur de kunde tänkas agera. Inbitna republikaner lämnades därhän, inbitna demokrater likaså. Däremot identifierades den grupp invånare som var osäkra men som skulle kunna övertygas. De kontaktades på det sätt som skulle passa dem bäst, och Obama vann sedan i tre av de fyra staterna.

”Det här visar exakt hur effektivt prediktiv analys kan vara. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att du bara får de här fantastiska resultaten om du vet vad du vill. Om du inte vet vad du har för mål är det ingen idé att börja springa”.

Text: Karin Aase