Mari-Linn Stenlund, grundare av Testagram.

Okategoriserade, Strategi

Populärt med hemliga varuprover

De nya varuproverna. Kunderna vet inte vad de köper. Och de älskar det.

Amerikanska Quarterly skickar var tredje månad ut varuprover i lådor fyllda av överraskningar till sina prenumeranter, vilka i förväg fått välja mellan olika kuratorer. En box som Pharrell Williams kurerat innehöll ena månaden tryffelsalt, doftljus, en affisch och en vinylsingel.

– Många prenumeranter jämför med julafton, säger Mari-Linn Stenlund, grundare av Testagram.

Testagram? Inte hört? Det finns fler: Glossybox, Dogbox, Veganboxen, Hälsoboxen. Och det är bara i Sverige: räknar man globalt kan alternativen räknas i tusental. De så kallade prenumerationsboxarna har – i samma takt som sociala medier – exploderat i popularitet. Varuprover har blivit marknadsföring på fullaste allvar.
Glossybox är en mästare på varuprover.

Glossybox är en mästare på varuprover.

– Vår aktiva prenumerantbas i Sverige har växt med 10 000 procent sedan lanseringen i slutet av 2011, säger Henric Persson, managing director på Glossybox Nordics.

Missa inte: Ladda hem DR-monitorn 2015

TNS Sifos och PostNords undersökning DR-Monitorn 2015 visar att 29 procent av alla konsumenter skulle vilja ha fler varuprover hem i brevlådan. En ökning med 3 procent jämfört med året innan.

Det är jackpot för företagen: marknadsföring av nya produkter för en early adopter-publik som inte bara reagerar positivt. De sprider dessutom ordet – och bilderna – på Facebook, Twitter och Instagram.

Och upplevelsen att få en julklapp levererad en gång i månaden kan även omfatta inköp av mindre glamorös karaktär. I många av dessa fall handlar det om att sälja bekvämlighet och här har svenska Kit4kids lyckats plöja upp en unik nisch genom att komma på vad de själva saknade i sina egna liv.

Deras onlinetjänst går ut på att låta svenskar som reser med småbarn fortsätta ha tillgång till de blöjor, den barnmat och annat som de använder hemma i Sverige även i utlandet. I stället för att man ska behöva packa dem i resväskan levererar Kit4kids varorna direkt till hotellet på den aktuella destinationen.

Missa inte: Kan varuprover bota reklamtröttheten?

I takt med att företagen lär sig mer om kunden kan de målgruppsanpassa innehållet i boxarna, erbjudanden i butiken och utvärdera sina produkter. För att inte tala om att de slipper passera traditionella mediekanaler och – ej att förglömma – får betalt för det.

Testagrams prenumeration, där kunden får varor från detaljhandeln, kostar en hundralapp per låda.

– Varumärken i dag måste bli mer personliga i sin marknadsföring. Vi erbjuder en unik kanal som möter konsumenterna i deras hem. I dag lyssnar konsumenter mer på folk i sina nätverk och därför håller sociala medier på att revolutionera våra köpmönster, säger Mari-Linn Stenlund.

Och det är ju egentligen ett utmärkt sätt att se på tomten: en unik kanal som möter konsumenterna i deras hem.

 Text: Peter Ottsjö & Alfred Holmgren