Redan 2012 lät Volkswagen kunderna designa sin dröm-Polo via företagets sajt. De 40 bästa idéerna skrevs ut med 3D-skrivare och visades upp på en mässa i Köpenhamn.
Vinnarens design förvandlades till en riktig bil, som hon sedan fick köra i två månader.
Ett lysande exempel på hur 3D-skrivartekniken kan skapa innovativ och interaktiv marknadsföring.

Nu tar PostNord klivet in i 3D-världen via sitt kommunikationsbolag PostNord Strålfors.
Tack vare ett nytt samarbete med Sony kan företaget skapa 3D-printade kopior av dina porträttbilder.

”Jag har jobbat med det här i över ett år och kan fortfarande chockas över hur verklighetstrogna utskrifterna blir”

Den som vill få sin selfie utskriven i 3D kan välja mellan höjden 50, 70 och 100 millimeter. Utskriften tar ungefär en och en halv timme.
Det är fascinerande att se hur den platta bilden från telefonen sakta förvandlas till en liten plastkopia, med alla detaljer på plats:

– Första gången man får se ett ansikte utskrivet känns det oerhört overkligt. Det är en häftig känsla se något digitalt komma ut fysiskt, säger Tomas Lundström, projektledare för 3D Business Development på PostNord Strålfors.

– Jag har jobbat med det här i över ett år  och  kan fortfarande chockas över hur verklighetstrogna utskrifterna blir.

Framöver hoppas han att PostNord Strålfors ska kunna erbjuda företag och privatpersoner en hel webbportal för 3D-print.

Är du redo för Alexa?

3D-skrivartekniken är fortfarande mer lovande än använd (precis som med VR) vilket ger kreativa marknadsförare en möjlighet att skapa någonting unikt.

Dessutom spår analysföretaget Gartner att år 2021 kommer 20 procent av världens 100 största retailföretag att använda 3D-skrivare för att skapa skräddarsydda produkter.

”I Nederländerna kan cyklister åka på världens första 3D-utskrivna betongbro”

Industrin ser en framtid där 3D-skrivare kan spotta ur sig reservdelar vid behov vilket gör att man kan skippa allt vad stora lager heter.
Det görs försök med utskrifter av allt från mat till konstgjord hud för brännskadade, och i Nederländerna kan cyklister åka på världens första 3D-utskrivna betongbro.

– Vi ser redan nu en stor efterfrågan och jag ser 3D-print som en del av morgondagens fotografering, säger Tomas Lundström.

Faktum är att 3D-skrivare inom marknadsföring redan nu kan vara allt annat än en gimmick. Det belgiska försäkringsbolaget DVV skapade till exempel en tjänst de samtidigt kunde bygga kommunikation kring. Key Save lät kunderna skanna sina hemnycklar och spara datan på en säker server.
Tappade de bort nycklarna kunde de ta datan till en 3D-skrivare och skriva ut nya, något som sparade både kunderna och företaget tid och pengar.

Modeskaparen Kimberly Ovitz lanserade sin första smyckeskollektion på New York Fashion Week med hjälp av 3D-skrivare.
Smyckena var till salu i e-butiken redan samma dag, istället för sex månader senare vilket är den normala produktionstiden efter en lansering på en modevisning.

”Föreställ dig att du går in i en H&M-butik och skapar en egen unik handväska där och då”

Precis som i exemplet med Volkswagen så öppnar 3D-skrivare för nya möjligheter att interagera med kunderna. Nike, Threadless och Levis med flera gick i bräschen för genom att låta kunder välja mellan olika designalternativ av produkter som tillverkades på traditionellt sätt.
Med 3D-skrivare kan kunder anpassa fler detaljer, hela vägen till en helt unik produkt:

”Föreställ dig att du går in i en H&M-butik och skapar en egen unik handväska där och då. Eller om din dotter kunde designa och skriva ut accessoarer till sin nya docka? Eller, om du kunde beställa en produkt på en flygplats och få den tillverkad on demand och färdig för dig att hämta när du anländer till din destination? Den påverkan som 3D-skrivare kommer att få inom retail är ett outforskat hav”, skriver Carine Carmy, då marknadschef på 3D-företaget Shapeways, i en artikel i Ad Age.

Än så länge är PostNords 3D-tjänst bara möjlig för den som har nya Sonymobiler. Men Tomas Lundström tror att det bara är en tidsfråga innan fler har möjlighet att skicka beställningar till Rosersbergs 3D-printer.

Text: Andreas Utterström & Robert Långström Foto: Magnus Liam Karlsson