PostNord har tagit fram en egen tjänst baserad på Google Assistant.

– Målet är att nå yngre målgrupper som vi vet är flitiga användare av röststyrning, säger Pontus Brohult på PostNord.

Sökmotorns rösttjänst är inte ny, den har funnits på den amerikanska marknaden i flera år. Det nya är att den nu talar svenska.

PostNord hör, tillsammans med ICA och H&M, till de första svenska företagen som utvecklat en egen rösttjänst i samarbete med Google. Det handlar om fraktportalen Skicka Direkt som nu går att prata med.

– Anta att du vill skicka en t-tröja till din kompis i New York. Då kan du säga till din telefon ”Prata med PostNord Skicka”. Röstassistenten svarar ”Hej, vad vill du skicka idag?” och du kan, genom att uppge vikt och adress, få svar på vad det kostar och sedan dirigeras fram till rätt produkt.

Röststyrning är en relativt ny teknologi som dessutom utvecklas med hjälp av maskininlärning. Därför kommer PostNords applikation bli bättre över tid, ju mer man använder den.

– Internationella undersökningar visar att 50 procent av tonåringarna använder röststyrning aktivt medan siffran är 10 till 20 procent i gruppen 55 plus, säger Pontus Brohult.