PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom summerar svenskarnas
modeshopping online i tre punkter.

Carin Blom, PostNord.

Carin Blom, PostNord.

1. Kvinnor shoppar mest
Mode är bland de vanligaste produktkategorierna vi handlar på nätet.
Modebranschen omsätter årligen cirka 9 miljarder kronor på nätet, vilket betyder att ungefär 14 procent av den totala försäljningen sker via nätet i dag.
Däremot är det inte den största kategorin omsättningsmässigt, där ligger elektronik i topp.

Kvinnor shoppar mer mode än män. De står även för en ganska stor andel av herrklädesinköpen och dominerar inköpen av barnkläder.

Kläm och känn-faktorn är förstås viktig. Knappt hälften av dem som handlat modevaror, oavsett om det varit ett köp i fysisk butik eller på nätet, har gjort research i fysisk butik inför sitt senaste köp.
En av de största anledningarna till varför man handlat mode på nätet är på grund av att varan inte fanns i butiker i närheten.

Ladda hem hela rapporten e-barometern årsrapport 2016 här.

2. Tuff global konkurrens
Totalt spenderar svenska konsumenter mest pengar i Tyskland, Storbritannien, USA och Kina. Från Kina handlar vi många varor, men till lägre värde. De andra länderna har större omsättning.

Pris och bredare sortiment är två av de främsta drivkrafterna till att vi handlar från utländska sajter, och så även för mode. Kvinnor handlar i högre utsträckning från Kina. Män handlar mer från USA.

3. Väldigt många returer
Enligt undersökningen returnerar kunderna 34 procent av de beställda modevarorna. Det är betydligt högre än andra branscher.
Det kan jämföras med returgraden för skönhets- och hälsoprodukter som ligger på knappt 2 procent, samt möbler och heminredning på cirka 5 procent.

Läs mer: Stort modetema i nya DM-magasinet. Prenumerera här.