86 procent av oss agerar efter att ha tagit del av direktreklam som intresserat oss.

Lägg där till att 53 procent av hushållen sparar intressant reklam.

Därför är det viktigt att minnas siffrorna här ovan.

Detta visar undersökningen DR-monitorn 2014 som Sifo genomfört på uppdrag av PostNord.

– Hälften agerar genom att gå in på företagets hemsida, hälften agerar genom att gå till butiken. Därför är det viktigt att alla kanaler är synkroniserade, säger Jan Jakobsson, tidigare kommunikationsrådgivare på PostNord. Han fortsätter:

 – Näst efter annonsering är DR den viktigaste marknadsföringskanalen ett företag har – och den har utvecklingspotential.

 Jimmy Sander är kedjeledare på Elon. Han menar att receptet på lyckad marknadsföring är enkelt.

– Vårt marknadsföringsarbete börjar med målgruppsanalysen. Vi bygger hela vår kommunikation utifrån det och DR är en viktig del av detta. Vi ser till exempel att DR funkar bäst på landsbygden och mindre bra i citykärnor, säger han.

 Men precis som så många andra insett så får den ena marknadsföringskanalen inte utesluta den andra. Det är mixen som är viktig.

 – Att kombinera analog och digital marknadsföring är det enda som funkar. Det handlar egentligen om att sjunga samma sång, att samordna kommunikationen och att underlätta för kunden. DR är en ypperlig kanal för att lotsa kunden vidare, konstaterar Peter Callius, mediechef på TNS Sifo.

 Carola Lassén, DM-analytiker på PostNord menar att det är just i kanalmixen som magin sker.

 – Med rätt mix blir 1+1=3, också i marknadsföringssammanhang.

 Samma undersökning visar också att 50 procent av svenska folket anser att det är roligast att få erbjudanden eller reklam via brevlådan. Endast 3 procent föredrar Facebook.

Men kan säga att direktreklamen går mot en renässans. De digitala kanalerna blir allt brusigare och ett personligt brev når fram. Peter Field, kallad ”the Godfather of advertising effectiveness”, är marknadskonsulten som nyligen tittade på effekterna av att använda DR i multikanalkampanjer.

På uppdrag av Royal Mail har använde han sig av IPA:s (Institute of Practitioners in Advertising) enorma databas med information om kreativa kampanjer. De analyserade 400 kampanjer genomförda de senaste 14 åren av stora brittiska varumärken.
I genomsnitt ökade direktreklam en kampanjs försäljning med cirka 30 procent.

De fick dessutom ut bättre resultat även på lång sikt, med bland annat tre gånger så hög ROI.

 Text: Anna-Maria Stawreberg