Förra året skickades 22 miljoner julkort i Sverige. För tolfte året i rad släpper PostNord sin julkortsundersökning om svenskarnas inställning och vanor kring julhälsningar. Undersökningen visar att 7 av 10 svenskar föredrar att få sina julkort hem i brevlådan och 6 av 10 uppger att de kommer att skicka sina julhälsningar som fysiska julkort.

– Att skicka julhälsningar i form av ett julkort är något som fortfarande ligger svenskarna varmt om hjärtat. Detta gäller både i den äldre och den yngre generationen, vilket är kul att se, säger Anders Holm, chef för PostNord Sverige.

Att skicka julkort till sina vänner är viktigast för svenskar i åldern 50-65 och uppåt, medan de yngre prioriterar att skicka till mor- och farföräldrar. Flera skulle också vilja skicka en julhälsning till en kändis. De fem som skulle få flest julkort är kung Carl XVI Gustaf, Donald Trump, kronprinsessan Victoria, Barack Obama/Zlatan Ibrahimovic (delad fjärdeplats) och Leif GW Persson.

Den största anledningen till att skicka julhälsningar är att det är en tradition, följt av att vilja göra någon glad. 3 av 10 i åldrarna 15-29 skickar sina julhälsningar via sms. Om svenskarna själva får bestämma motiv på julkortet svarar över hälften att de gärna ser ett klassiskt julkortsmotiv, följt av hemmagjorda kort och foton.

Fler fakta från undersökningen:

  • 74 procent av de tillfrågade vill ha julkort via post
  • 61 procent tänker skicka sina julhälsningar via post
  • I snitt får svenskarna 16 julkort i brevlådan.
  • 52 procent köper färdiga kort, medan 17 procent gör sina egna kort.
  • 52 procent vill helst få julkort med traditionella julmotiv och för 27 procent spelar motivet ingen roll.
  • 20 procent av alla julhälsningar skickar de tillfrågade till sina vänner.
  • Hälften av de tillfrågade fick julkort från någon i fjol som de inte själva skickade till.
  • 35 procent vill få julkort skickade till sig för att det är tradition.

Om undersökningen
Resultatet bygger på en telefonundersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av PostNord. Undersökningen genomfördes under perioden 13 till 20 november 2017. Sifo genomförde 1 212 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 20 år och äldre.

Ett galet ROI-rekord