Att kunna sina fyra P är bra som grund, men den marknadsförare som vill lyckas i dag måste också ha stenkoll på teknik. AI, VR, machine learning – listan kan göras lång på teknisk utveckling som bara står i startgroparna när det gäller att vända upp och ner på hur vi interagerar med våra kunder.

– Ta bara utvecklingen inom voice. När digitala assistenter blir vanligare slutar konsumenten att faktiskt se listan som Google radar upp på skärmen, man hör bara det första förslaget som assistenten säger. Om adwords är det som främst driver din trafik, hur ska du agera i en sådan värld? säger Isabelle Baumann, chef för Business Innovation and Technology på PostNord.

Den frågan måste företag ställa sig idag. Google Assistant finns på svenska och det är bara en tidsfråga innan de andra aktörerna också är här.

– Att hitta andra kanaler som till exempel Instagram och influencers kan vara en lösning, men samtidigt blir det viktigare att ha en customer lifetime value-strategi. Att ha ett superskarpt varumärke som kunderna känner stark lojalitet till och själva söker upp, det kommer att vara en nyckel framöver.

Text: Karin Aase Foto: Sanna Tedeborg