När du sätter dig ned och ska sortera bland alla trender du stött på så är det inte lätt att veta vilka du ska fokusera på. DM-byrån IWCO försökte välja ut de allra mest glimrande guldkornen och fastnade för personalisering, mobil och multikanals-analys.

Så här kommer tre trender du inte får missa i din direktmarknadsföring. (Och du, oavsett om du sitter och kämpar med din strategi för 2016 just nu eller om din plan var klar tidigt förra året så finns det all anledning att kolla in den här listan. Om inte annat för att se om du kan bocka av trenderna.)

1. Personalisering

Du måste prata till den enskilda kunden och göra skillnad, annars är den kunden försvunnen på en sekund. Bruset du måste ta dig igenom för att nå fram är massivt. Som kundrelationskonsulten Lena Pierre berättade i en av våra artiklar om prediktiv analys:

”På 70-talet utsattes människor för ungefär 500 kommersiella budskap per dag. I dag är den siffran minst sju gånger så hög.”

Då förstår du vilken kamp du har framför dig.

Mantrat ”Rätt erbjudande till rätt person vid rätt tidpunkt” gäller än. Och vägen dit går genom bra analys. Kolla in den här artikeln.

2. Mobilen är den viktigaste skärmen

Allt fler börjar och avslutar dagen med telefonen. Den är en nöjesmaskin, ett arbetsverktyg och en alltid närvarande källa för fakta, åsikter och alla annan information. Oavsett hur din målgrupp ser ut så finns den i mobiltelefonen. Det måste du ha i åtanke när du gör din strategi för 2016.

Stadium lärde sig detta genom mätning som visade att trafiken från mobilen ökade stadigt. Deras satsning på mobilen tas ofta upp som ett bra exempel inom det område vi kommer till i punkt 3. Läs mer om Stadiums mobilsuccé här.

3. Omnikanal

Multikanalkonsumenter spenderar 40 procent mer än singelkanalkonsumenter, enligt PostNords E-barometern Q2 2015. Det är väl egentligen allt du behöver veta för att inse varför ditt företag också måste en omnikanalstrategi? Att hålla ihop sin marknadsföring över alla kanaler leder till högre konvertering och större kännedom om ditt varumärke. Ditt mejlutskick måste matcha din sociala medier-kampanj och ditt printutskick.

Här på DM-akademin har vi skrivit en hel del om omnikanal. Ta en titt här.

En sista grej: glöm inte bort det fysiska. Fysisk marknadsföring når fram, uppskattas, konverterar och är en viktig ingrediens i en lyckad DM-mix. Läs mer här.