Att företag har en digital strategi kommer snart upplevas lika dumt som om företag hade en strategi för hur de ska använda elektricitet.

Det menade Tom Goodwin från Zenith när han inledde &Then med tekniktrender som en datadriven marknadsförare måste ha koll på. Han kallar det för Digital disappearing.

Goodwin illustrerade det med att visa bilder på sin familj. När han frågade sin 70-åriga far hur mycket han var online, svarade han fyra timmar per dag. Systern, 40 år, svarade fem timmar och 19-åriga släktingen sex timmar.

Ställer vi samma fråga till en 14-åring blir svaret ”What?”

– Ställer vi samma fråga till en 14-åring blir svaret ”What?”. Att ställa den frågan till en 14-åring är ungefär lika dumt som att fråga en 50-åring hur många timmar per dag hen använder elektricitet, sa Tom Goodwin.

PostNord besökte den 8-10 oktober &Then tillsammans med ett 30-tal andra svenskar. Konferensen är världens största event för datadriven marknadsföring och hölls i år i New Orleans.

– Min främsta spaning från årets konferens är att det blir allt mer uppenbart att alla discipliner – CRM, IT, marknadsföring, affärsutveckling etc – går ihop och samlas under datadrivet företagande, säger PostNord Sveriges CRM-chef Lina Forsström.

– Genom data kan vi få fram kundinsikter som gör att vi kan skapa personlig och relevant kommunikation, i tid och rum, som bygger starka kundrelationer och som är skalbar.

Dagens Media och PostNord presenterar CRM – Från strategi till framgångsrika kundrelationer. Anmäl dig till frukostseminarium här.

Susanne Svensson, ansvarig för PostNords affärsutveckling inom digital marknadsföring, var också på plats i New Orleans:

─ Flertalet talare poängterade vikten av att kombinera kreativitet och vetenskap, men också att jobba agilt på marknadsavdelningen.

– För PostNords del handlar det bland annat om att jobba med rapid development teams. De kan genom tillgång till data om våra kunders kunder fånga upp nya möjligheter, utveckla nya tjänster och utvärdera för att ständigt förbättra kundernas erbjudande med den bästa mixen av fysisk och digital kommunikation, säger Susanne Svensson.

Här är PostNords 6 spaningar från årets konferens: 

1. Att studera data gör dig inte datadriven
Att bara studera data innebär inte att du gör datadrivna beslut. Det är stor skillnad mellan data och insikter. Data är bara en samling information.
Insikter är actions, research och slutsatser som belägger dina kreativa idéer, sade Alan Schulman, chef för Brand Creative & Content på Deloitte Digital.

Att ha tillgång till data innebär att du utgår från insikterna om vem, vad och varför någon konsumerar och lägger till data om var, när och hur.
Datadriven blir du när du jobbar med att löpande optimera var, när och hur och dessutom lägger på prediktiv analys så du förstår konsumentens beslutsprocess och psykologiska drivkrafter i köpresan.

2. Kreativitet älskar data
Det räcker inte med att bara utgå från data. Köpbeslut är emotionella. Den som är framgångsrik inom marknadsföring använder data och insikter för att säkerställa att idén håller och blir framgångsrik, och hen gör det innan innehållet skapas, enligt Alan Schulman.
Massmarknadsföring som inte bygger på data och insikter tillhör gårdagen. ”Take my word for it!” som Don Draper säger i Mad Men, håller inte längre.

Receptet på framgångsrik datadriven marknadsföring är en kombination av personalisering som grundar sig på insikter, relevans i realtid som bygger på data – samt förmågan att göra det emotionellt.

3. Sätt ansikten på datan
Schulman menar att tillgång till data i den kreativa utvecklingsfasen hjälper dig att bättre förestå för vem och vad vi ska kommunicera. Men det räcker inte.

Du måste också utveckla personas, ha insikter om personas köpresa och låta dem förstå att du kan relatera till deras behov.
Ett bra exempel på innehåll som bygger på dessa insikter, menade Schulman, är företaget Chatbooks briljanta reklamfilm Stop wasting hours making photo books.

4. AI tar detaljhandeln tillbaka till 70-talet
Många talade om hur artificiell intelligens (eller Augmented intelligence som IBM hellre kallar det) förändrar vårt sätt att jobba med marknadsföring.
AI gör att vi kan lära från tidigare resultat av vår marknadsföring och få rekommendationer om vad vi ska göra härnäst.

Amit Shan, marknadschef på 1-800-flowers, beskrev hur de kan vara personliga och relevanta med varje enskild kund som besöker deras butik online. Detta tack vare att de jobbar med AI i form av IBM:s Watson.

De är tillbaka där allting började på 70-talet, med personliga samtal i butik. Skillnaden är att de nu kan göra det skalbart och därmed betydligt mer effektivt.

5. AR revolutionerar detaljhandeln
Iphone 8 är förberedd för augmented reality (AR) vilket ökar möjligheterna att interagera med konsumenter markant.
En av AR:s främsta predikare är gurun och författaren Robert Scoble som menar att AR kommer att slå snabbare än vad de flesta förstår. Det har investerats otroliga belopp i AR och Scoble menar att möjligheterna är gigantiska, inte minst inom detaljhandeln.

Företaget Lowe Home Improvements har under flera år experimenterat med AR-verktyg i sina fysiska butiker, vilket de kallar Holoroom. Där kan kunderna se det kommande resultatet av sina renoveringsprojekt hemma i den aktuella miljön.

Enligt Amanda Manna på Lowe’s innovation Labs bedömer företaget att de går miste om 70 miljoner dollar om året därför att kunder avstår från att göra hemrenoveringar för att de är rädda för att det inte kommer se bra ut.
Nu kan de visualisera kundernas drömmar genom AR. Potentialen är enorm.

6. Vi lever i en jobbig tid
Trots alla möjligheter. Vi har otur. Vi lever varken i Pre digital age eller i Post digital age. Vi lever i Mid digital age. Eller om du så vill: den irriterande tidsåldern. Detta enligt Tom Goodwin.

Pre digital age var tiden innan internet, då var livet enkelt och innovationer innebar saker som Sony Walkman och Atari. I framtiden, i Post digital age, kommer allt bli enkelt igen. Tekniken kommer att fungera utan avbrott, ungefär som elektricitet fungerar idag (där inte orkaner drar fram).

Men idag, i Mid digital age, ger tekniken oss möjligheter men allt för ofta blir vi besvikna. Vi behöver mängder av fjärrkontroller, vi får DR med erbjudande att bli kund hos ett företag vi haft en relation till i åratal – och på konferenser, som &Then, blir vi av med vårt wi-fi regelbundet …

QUIZ: Vad kan du om datadriven marknadsföring?

Avslutningsvis: Grattis till alla svenskar som gjorde stor succé på Echo Awards. 15 svenska nomineringar resulterade i elva priser.
Vi på PostNord var inte på plats på galan, men vi riktar ett stort grattis till INGO och STF som vann två guld för The Swedish Number, Abakus och IF som vann guld för From commerce to care och Abby Priest som vann guld med Adobe Stock Apparel.