Alla pratar om relevans – hur vet man vad som är relevant för kunden? Svaret ligger förstås i data. De allra flesta företag har en mängd data om sina kunder, och om du adderar extern data om relativt enkla parametrar som till exempel väder och lönehelger kan du lära dig väldigt mycket om dina kunders beteenden. Och när du har kunskap, då kan du dra slutsatser och när du har dragit slutsatser då kan du testa. Experimentera gärna, men gissa inte.

– Att använda sig av kunddata handlar inte om att se vad som har hänt under det senaste kvartalet, utan om att ta reda på vad som kommer att hända i framtiden, förklarade Sebastian Heimfors, director innovation and data vid Axel Johnson-gruppen, på E-handelsforum 2018.

– Även små retailers har mer data än man tror och det kommer man långt med.

Ett företag som jobbar hårt på detta är golfvaruhuset Dormy som varje år servar cirka hälften av Sveriges golfare.

– Vi har en identifieringsgrad på 97,2 procent av våra kunder vid köp eftersom de registrerar köpet på vår kundportal Mitt Dormy, berättade vd Anders Wall på E-handelsforum 2018.

Utifrån det jobbar Dormy hårt på att vara personliga. Självklart får en kund som har köpt ett nytt set klubbor ett fysiskt brev där förnamnet är rätt, där rätt klubbmärke är på bild och där kundens namn står högst upp på leaderboarden i bakgrunden.

Men framförallt använder Dormy sin kunddata för att skapa förutsägbarhet.

– Det här är superviktigt för att kunna förstå kundresan och förutse nästa steg redan innan det händer. Om vi vet att kunder som köper en viss vattenflaska även brukar köpa den här tröjan, då kan vi uppvakta kunderna på ett sätt som är relevant för dem.

De 10 e-budorden: I nummer 3 av DM-magasinet kommer vår stora lista med de 10 e-budord alla marknadsförare bör förhålla sig till. Numret är ute den 8:e november.

Text: Karin Aase Foto: Sanna Tedeborg

”E-handeln gör att vi måste riva och börja om”