– Bilar köper man inte bara av rationella skäl utan minst lika mycket av emotionella. Och ska du sälja på grund av känslor behöver reklamen vara lite mer känslomässig den också.

Per Carleö är marknadschef på Volvo Cars och blev i oktober utsedd till Sveriges bästa marknadschef. Och en stor del i Per Carleös prestation, eller teamets som han är noga med att påpeka, är att de såg och vågade agera på resonemanget ovan.

– Det vi såg 2013 var att vi hade fantastiska produkter som kunderna till stor del köpte av emotionella skäl, samtidigt som vår kommunikation var lite väl rationell. Alla bilar har gaspedaler, alla har stolar och klimat-anläggning, men allt det här är praktiska saker som du kan informera om i ett senare skede.

”Om det du säger verkligen är relevant för dina kunder, då behöver du inte kämpa för att komma igenom bruset för då finns det inte ens. Att nå dit är vårt mål”

För självklart är det ingen som köper en ny bil för flera hundra tusen kronor utan att skaffa all information som behövs om acceleration, säkerhet och utsläppsgränser. Men det är inte de parametrarna som är avgörande.

– XC60 till exempel är en bil som du köper för att du vill känna dig äventyrlig, för att du vill fly från känslan av den vardagliga lunken. Då var det perfekt att koppla ihop det med Swedish House Mafia, deras sista låt och beslutet att lämna en framgångsrik karriär och ge sig ut i det okända.

Hela tanken är i dag att inte bara bilarna utan även reklamen ska utgå från Volvos devis ”designed around you”.

Folk i allmänhet är ganska trötta på reklam, och vill vi utgå från våra kunders önskemål måste vi helt enkelt ge dem saker som de vill se, som de till och med aktivt söker upp. Om det du säger verkligen är relevant för dina kunder, då behöver du inte kämpa för att komma igenom bruset för då finns det inte ens. Att nå dit är vårt mål.

Hela listan på Sveriges bästa marknadschefer 2015.

Text: Karin Aase Foto: Volvo Press