Tre exempel på effektiv direktreklam när den är som allra bäst:

unnamed

1. Grönt ljus för planering

Annonsör: Homebase.
Byrå: MRM Meteorite, London.
Kanal: DR.

Homebase är en jätte i Storbritannien med långt över 300 affärer. Analyserna visade att trädgårdskunder är lojala under året – den affär de startar våren med stannar de hos resten av året. Utmaningen var alltså att engagera tidigt och långsiktigt och lösningen blev kampanjen ”Let’s Get Gardering”. Ett mejl skickades ut med en årsplanering för trädgården. Mejlet följdes upp med kampanjsajt och en till marknadskampanj.

Resultat: 81,7 av mottagarna startade ett trädgårdsprojekt. De besökte affären 33 procent oftare och spenderade 20 procent mer än kontrollgruppen.

land-rover-defender-bulldog-clips-direct-marketing-202264-adeevee-1

2. Personligt till ovanliga ägare

Annonsör: Land Rover.
Byrå: Wunderman.
Kanal: DR och digitalt.

Land Rover hade aldrig tidigare kommunicerat direkt med befintliga kunder. Efter det här lär de göra det igen. I kampanjen ”Uncommon owner” fick Land Rover-ägare direktreklam med en information om senaste modellen av just deras bil samt en webbnyckel som låste upp ytterligare information. Kampanjen gick i 90 dagar och fysiska utskick matchades med mejl och webb.

Resultat: Den lilla nyckeln användes av 4,66 procent av mottagarna, långt över de förväntade 2 procenten. I den första försäljningsvågen såldes Land Rover för 24 miljoner dollar. Investeringen var 60 000 dollar.

Mailing_2_LUXx

3. Kreativt med guldkant

Annonsör: Lux Goldsmith.
Byrå: Agentur Am Flughafen, Altenrhein.
Kanal: DR.

När Mark Ecknauer köpte guldsmeden Lux Goldsmith i St. Gallen så skapade han samtidigt en kollektion för att fira köpet. Sedan skickades direktreklam ut, en inbjudan till guldsmedens gamla kunder. I inbjudan fanns en guldfärgad skrapa-del, som en trisslott, och mottagarna ombads skrapa rutan och ta med guldspånet i en medföljande påse till invigningen. I affären vägdes spånet och byttes in mot ett presentkort på äkta guld.

Resultat: Mer än 170 gamla kunder dök upp på premiären och stora delar av kollektionen såldes.