1. ÄT SOM EN PRESIDENT
Nya Zeeländska telekomföretaget Spark ville uppmärksamma kunderna om det nya bredbandspaketet som inkluderade gratis Netflix i ett år.

De skickade därför ut en middagsbox inspirerad av president Frank Underwoods favorithak Freddy’s i Netflix-serien House of Cards. Paketet innehöll revbensspjäll, grillkrydda, grillsås samt ingredienser till salladen och majsbrödet.

Inte helt oväntat fick utskicket stor spridning i sociala medier där kunder delade med sig av sina egna versioner av Freddys revbensspjäll.
Resultatet av kampanjen är inte tillgängligt ännu.

Annonsör: Spark
Byrå: Colenso BBDO, NZ

_______________________________________________________

2. RYSK PÅMINNELSE
80 procent av alla som skaffar ett medlemskap på ett gym i januari, slutar inom fem månader. Brick ville få medlemmarna att stanna kvar – samt värva nya medlemmar i New York, Chicago och Los Angeles.

De skapade träningsprogram i form av ryska dockor där varje docka representerade varsitt steg i träningen.

Dockorna innehöll också ett usb-minne med en femmånaders träningsplan. Dessa skickades sedan till medlemmar i de tre städerna som en påminnelse om att fortsätta träna.

Dockorna visades sedan upp på Bricks hemsida tillsammans med berättelser från medlemmar om hur de hjälpte dem med träningen. Dessutom spreds kampanjen i sociala medier.
Resultat: Ej tillgängligt.

Annonsör: Brick
Byrå: BBDO, New York

DR-monitorn 2018 är här med siffror alla marknadsförare bör känna till.
_______________________________________________________


3. LYXIGT ÖRONGODIS
Lexus ville förlansera Lexus LC, deras första coupésportbil. Målgruppen var de mest eftersökta plånböckerna i Australien som inte skulle tveka att köpa något väldigt dyrt, så länge de ville ha det. Utmaningen var att få dem att komma till en provkörningsdag.

Få saker är så effektfulla som ljudet av en varvande sportbil. Idén var att använda detta ljud för att skapa en oemotståndlig inbjudan. De skapade därför ett DR som var lika mycket en inbjudan som en upplevelse.

Utskicket innehöll nämligen en liten blåtandshögtalare från Harman Kardon som mottagaren kunde koppla till sin mobiltelefon. I mobilen fick de då en bild av bilens startknapp i naturlig storlek och när de tryckte på den: det ljuvliga ljudet av bilens motor.

Utskicket blev en succé. Testkörningens tre dagar fylldes helt och förbeställningarna överskred målsättningen med råge.

Annonsör: Lexus.
Byrå: Lida, Australien.

_______________________________________________________

4. 5o UNIKA HOLOGRAM
Den brittiska telekomkoncernen O2 ska expandera. De skapade därför en kampanj med ett personligt hologram till sina 50 främsta affärsrelationer. Mottagarna fick alla sin egen personliga holografiska rådgivare som kallades Dave, skapade av Londonbyrån MBA.

O2 är inte längre bara ett telekomföretag, utan ett företag med kompletta digitala lösningar. Genom att skapa ljudinnehåll för alla dessa lösningar så kunde Dave prata med varje kund och berätta vad O2 kan göra för deras företag.

Resultat: Kampanjen fick 22 procents svarsfrekvens. Redan första veckan lyckades man säkra nio säljmöten.

Annonsör: O2
Byrå: MBA, London

_______________________________________________________

5. EN LYCKAD BRÖLLOPSKRASCH
Tyska Rosenthal ville att unga nygifta par skulle fylla sitt hem med deras kinesiska porslin. Enligt en gammal bröllopstradition betyder det tur att krascha porslin på bröllopsdagen, då oljudet skrämmer iväg onda andar.

Så i stället för att bara erbjuda ett vanligt presentkort i papper så skapade de ett ”porslins­kuvert” att skicka till brudparet, och när det slogs sönder trillade presentkortet ut.

Resultat: Antalet sålda presentkort ökade med 32 procent, jämfört med föregående år. Förutom att samla in kontaktinformation från de personer som köpte presentkortet, så var det även ett effektivt sätt att få mottagarna att besöka Rosenthals butiker.

Annonsör: Rosentahl
Byrå: Kolle Rebbe

9 snabba fakta om svenska medievanor