Glöm digital marknadsföring. Glöm e-handel. Glöm allt det där.

Allt är digitalt. Allt är handel. Och allt är datadrivet företagande. Det är nyckeln till framtidens framgångar:

– Min främsta spaning (från &Then-konferensen i New Orleans i oktober, red anm) är att alla discipliner – CRM, IT, marknadsföring, affärsutveckling, logistik etcetera – går ihop och samlas under datadrivet företagande, säger PostNord Sveriges CRM-chef Lina Forsström.

– Genom data kan vi få fram kundinsikter som gör att vi kan skapa personlig och relevant kommunikation, i tid och rum, som bygger starka kundrelationer och som är skalbar.

Som marknadsförare idag behöver du därför vara inblandad i så mycket som möjligt av din kunds upplevelse av företaget. Eller åtminstone där det verkligen räknas.

”Det räcker med en höjdpunkt och en bra avslutning”

Forskning säger att bjuder du kunden på en dålig upplevelse måste du bjuda på fem bra för att väga upp, vilket i stort sett är en omöjlig nivå att hålla.

Men som tur är har vi människor dåligt minne. Du behöver inte ge bra upplevelser hela tiden, det räcker med en höjdpunkt och en bra avslutning. Regeln kallas för peak-end-rule och skapades av Nobelpristagaren i ekonomi, Daniel Kahneman.

Och för att kunna ge dessa höjdpunkter behöver kommunikation, sälj och leverans vara synkade och ha placerat kunden på en piedestal i centrum av företaget. Det görs oftast med hjälp av bra data.

 

QUIZ: Vad kan du om datadriven marknadsföring?

Hylte Jakt & Lantman har sålt jakt- och fritidsprodukter sedan 1911. För ett par år sedan började de satsa hårt på e-handel, kunddata och kommunikation. De utvecklades helt enkelt till ett mer datadrivet företag.

De sjösatte en ny e-handelsplattform, förbättrade interna processer och utvecklade både sin kommunikation och logistik i samarbete med PostNord. Det handlade bland annat om fler leveransalternativ – däribland hemleverans – i hela Norden, samt kundanalys.

”Efter utskicket ser vi en tydlig försäljningsökning”

– Utifrån analysen valde vi i samråd med PostNord att satsa på traditionell DR. Både adresserad, för att stärka relationen till befintliga kunder, och oadresserad i strategiskt utvalda områden, säger Anders Carlsson, vd Hylte Jakt & Lantman.

Mellan 2014 och 2016 ökade Hylte Jakt & Lantman omsättningen från 108 miljoner kronor till 158 miljoner kronor. Den fysiska direktreklamen sker primärt i form av en katalog i 400 000 exemplar, fyra gånger per år.

– Efter utskicket ser vi en tydlig försäljningsökning både i butik och e-handel. Och ökningen håller i sig i ungefär två månader.

Ladda hem e-barometern Q2 2017 här.

Kundanalysen visade att kunderna var yngre än väntat, mellan 35 och 40 år. Störst är den manliga målgruppen med familj.

Analysen ledde bland annat till en framgångsrik satsning på en kvinnlig målgrupp, det vill säga kundernas partners som redan är bekanta med varumärket.

– En annan stor fördel med PostNord är att det inte innebär något merarbete för oss att leverera till vårt ökande antal kunder i Norden. För oss har det varit smidigt att samarbeta med ett företag som är på hugget och kan både marknadsföring och logistik, säger Anders Carlsson.

Susanne Svensson är ansvarig för PostNords affärsutveckling inom digital marknadsföring:

– För PostNords del handlar det bland annat om att jobba med rapid development teams. De kan genom tillgång till data om våra kunders kunder fånga upp nya möjligheter, utveckla nya tjänster och utvärdera för att ständigt förbättra kundernas erbjudande med den bästa mixen av fysisk och digital kommunikation, säger hon.