Att få bli inbjuden till att bedöma världens bästa direktkommunikation är ungefär det roligaste man kan vara med om, och såklart mycket hedrande.
Finalrundan i Echo Awards genomfördes i år i New York av domare från 27 länder, varav fem var från Sverige.

Det var verkligen inspirerande att få se så många fantastiska och ibland även underliga bidrag och få lära känna människor som Mary, 70 år, som driver åtta framgångsrika byråer i Sydafrika och Brasilien.

Alla tävlingsbidrag bedömdes utifrån tre lika stora delar strategi, kreativitet och resultat. Det kan låta enkelt, men det var nog faktiskt bara de vinnande bidragen som klarade att få höga poäng på alla tre.
Jag har inget emot rena kreativitetstävlingar, men är djupt imponerad av de som klarar att få ihop helheten. Det är verkligen ett reptrick som få bemästrar. Jag såg många bidrag som var smarta, roliga och kreativa, men där man inte hade lyckats nå ut till marknaden och faktiskt sälja något. Liksom coolt, men meningslöst.

”För att vara ett så litet land som Sverige var utdelningen enorm, kanske är vi bäst i världen på direktkommunikation (också)?”

Många svenska priser

Vi domare fick denna gång i uppgift att speciellt spana efter ”kreativt användande av data”. Vi svenskar tyckte det var lite gulligt då vi ju använt data på ett effektivt sätt i många år. Det var dock roligt att se att det nu var enkelt att hitta bra och inspirerande internationella bidrag inom detta område.

I de cirka 20 tävlingskategorierna utsåg jurymedlemmarna ett guld, ett silver och ett brons. Vinnarna fick veta sin placering först vid den stora Echo Awards-galan som gick av stapeln den 7 oktober i Las Vegas.
Jag är glad att de flesta av de bidragen jag hade röstat på också tog sig till en prisplats. Men gladast är jag förstås över mina svenska kollegor Abby Priest som knep guldet med bidraget ”The original brushes of Edvard Munch”. Så välförtjänt. Stort grattis även till de tre svenska byråerna Creuna, Lebowski och Pool, som vann silver i denna prestigefyllda tävling.

”Man får Mello-feeling”

Självklart får man lite Mello-feeling och vill rösta lite extra på sina landsmän i juryarbetet, men jag kan lugnt säga att bakom dessa bidrag stod en enad jurykår från hela världen. För att vara ett så litet land som Sverige var utdelningen enorm, kanske är vi bäst i världen på direktkommunikation (också)? Heja oss!

Röststyrning, känslor och data i Las Vegas

Jag satt inte själv i juryn för kategorin Lojalitet, men min byrå CC hade blivit direktnominerade dit tack vare vinsten i Guldnyckeln tidigare i år. Jag luskade lite bland domarna efteråt och fick då höra att vår casefilm påminde om en Bergmanfilm. Jag blev instinktivt förnärmad, men intalade mig själv senare att det var en hedrande jämförelse och kände mig oerhört stolt.
Bergman minsann, kan det bli större?

Text: Amanda Undin Foto: Privat