I höstas vände sig Animail, Nordens största djuraffär på nätet, direkt till tusentals hungriga valpar med en DR-kampanj som gjorde många glada. Inte minst marknadschef Karl Nielsen:

Responsen från kampanjen var fantastisk och det var extra kul att vi lyckades nå ut till så många nya kunder som aldrig handlat hos oss tidigare.

Utskicket pryddes av en bild av familjens egen hundras och var adresserat direkt till valpen. En värdecheck gav 50 kronor att handla för och genom checkens kod kunde Animail se hur många av mottagarna som genomförde ett köp.

– För oss är det viktigt att försöka vara personliga i vår kommunikation och visa hur mycket vi bryr oss om husdjuren.

En effektmätning från Sifo visade dessutom att nästan hälften av dem som fått utskicket hade sparat det. 20 procent valde att leta efter mer information om Animail på nätet, och fem procent lämnade utskicket vidare till någon annan. Karl Nielsen menar att resultaten överträffade alla förväntningar:

– Det är svårare att få folk att spara en digital produkt. En DR-kampanj kan ha effekt i flera månader.

Kellie_med_Flyer

Animail identifierade, tillsammans med PostNord, nyblivna hundägare som en viktig målgrupp för att etablera ett beteende.

– Djurfoder och tillbehör är en marknad där inköp i fysiska butiker är en stark vana. Många har inte upptäckt hur smidigt det är att beställa sina varor på nätet. Vi vill visa hur enkelt det är för våra nuvarande kunder att få sina tunga paket levererade hem till dörren, säger Karl Nielsen.

Kampanjen fick även ett viralt genomslag som var långt större än väntat.

– Det delades mängder av bilder och kampanjlänkar på sociala medier. Människor lade upp bilder av sina hundar med vårt utskick i munnen och vi fick mejl som tackade för utskicket, medan de som inte fått något hörde av sig och undrade när det blir deras tur. De flesta som arbetar med marknadsföring vet hur svårt det är att få folk att självmant dela med sig av reklamkampanjer.

 Text: Jonas Rehnberg