Middagsfrids affärsidé bygger på inspiration och smidighet. Deras erbjudande – en matkasse fylld med råvaror och färdigplanerade middagar för veckodagarna – ska göra livet lite enklare för barnfamiljer i tidsnöd. Och varumärket Middagsfrid har just uppgraderats till att bli familjens vardagshjälte.

– Tidigare fokuserade vår kommunikation på att vi strävar efter hållbarhet, motverkar svinn, alltid använder svenskt kött och inspirerar till vego. Trots att detta är vad vi grundar våra recept på så kände vi att vi ville prata med våra kunder om deras vardag och inte vår. Att ha ”Middagsfrid” idag är en lyx, att hinna planera vardagsmaten och sitta runt bordet och äta utan en iPad för att få lugn och ro är något vi vill inspirera till, säger Yaya Selva, team leader för marknadsavdelningen på Middagsfrid.

”Vi hade under kampanjstart fokuserat på utomhusannonsering. Så vi ville komplettera det med DR där våra kunder finns. Det är en bra försäljningskanal och bygger varumärkeskännedomen”

Det förnyade varumärket bär nu mer pastelliga färger, ett nytt typsnitt som förmedlar mer tydlighet och en ny logga i form av en färgglad kasse med företagsnamnet på.

– Vi vill att Middagsfrid ska vara någon som ger våra kunder ”lite mer middagsfrid, helt enkelt”, säger Yaya Selva.

För att kommunicera det förnyade varumärket lanserade Yaya och hennes kollegor en kampanj som satte ord på familjens vardag. Utformningen och budskapet gav möjlighet för mottagaren att enkelt ta del av erbjudandet.

– Vi hade under kampanjstart fokuserat på utomhusannonsering. Så vi ville komplettera det med DR där våra kunder finns. Det är en bra försäljningskanal och bygger varumärkeskännedomen. 

Utskicket bestod av en utstansad matkasse i färg och form helt enligt nya grafiska profilen. Baksidan kommunicerade hur mottagaren kan få en färdigplanerad matkasse till dörren: ”Beställ på middagsfrid.se – Gör plats i kylen – Njut av mer middagsfrid”.

– Vi ville kommunicera exakt vad vi levererar. Och tanken var att man skulle se direkt vad det handlade om; en matkasse. Under varumärkesarbetet designade vi även om vår kasse till att bli mer färgglad och det fick vi chansen att visa upp då. Samtidigt visade vi upp kassen på vår webbplats. Så när kassen kommer till dörren känner kunderna igen den. Så smidigt stärktes igenkänningsfaktorn i hela ledet.

”Vi körde även annonser på Facebook och i Mitt i. Och vi följde upp kampanjen på vår webbplats och ADR:et med tele- marketing”

Inför kampanjen gjordes ett grundligt analysarbete där PostNords ConZoom hjälpte till att fastställa Middagsfrids bästa kunder. Utifrån resultatet byggdes sedan kampanjen upp. Ett ADR (adresserad direktreklam) riktades till 30 000 önskade kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö.

För att nå brett (och till fler än de storstadsfamiljer som även jagas av konkurrenterna) skickade Middagsfrid även ett ODR (oadresserad direktreklam) med 50 000 exemplar till orter som Trollhättan och Norrköping. Orter där den perfekta matkassekunden även gick att nå.

– Vi körde även annonser på Facebook och i Mitt i. Och vi följde upp kampanjen på vår webbplats och ADR:et med tele- marketing. Vi gjorde ingen landningssida eller någonting, som vi har gjort förut. Allt skulle vara så rakt och enkelt som möjligt för kunden.

Studiens resultat i korthet

Det gjorde det även möjligt att jämföra webbtrafiken över tid. Under ODR-perioden ökade trafiken med 105 procent. Under ADR-kampanjen var ökningen 26 procent. Det toppades med en ökad försäljning jämfört med månaderna innan och efter kampanjen.

– Vi har aldrig fått så här bra resultat, varken på webbtrafik eller försäljning, säger Yaya Selva.

Jimmy Nilsson är kommunikationsexpert på PostNord:

– Bakom bra kommunikation står ofta en grundlig analys. Middagsfrid visste exakt vilka personer de skulle prata med och skapade en unik försändelse med ett effektivt budskap. Det låter enkelt men behöver inte vara det när det kommer till kommunikationen och själva utförandet.  Middagsfrid har hållit ihop det på ett väldigt effektivt sätt och med stor förståelse för styrkan i brevlådan, säger han. 

Vill du störa eller beröra?

Text: Peter Johansson Foto: Samuel Unéus