r marknadsförare från hela världen åkte till Las Vegas i oktober åkte de samtidigt bakåt i tiden. Till ungefär 1998. Till en tid då du fortfarande kunde komma etta i söklistan på Google. Till pionjärernas tid.

Vad vi snackar om? Röststyrning såklart.

Voice fullkomligt exploderade förra året I USA, och det är bara en tidsfråga innan det exploderar även i Sverige. Sökningar med voice istället för text uppgick 2018 till 23 procent i USA. 2020 tror man att det har ökat till 50 procent.

– Detta är nästa stora beteendeförändring. Vi har gått från print till desktop till mobilen och nu tar vi steget till AI med voice och chatt. Det är lite som om det vore 1998 igen och du återigen har en chans att nå första platsen i en sökning, sade Samaneh Pourjalali från Starbutter AI under ett seminarium på &Then-konferensen.

Är du inte med i starten är risken stor att du hamnar hopplöst efter.

– Att inte vinna inom Voice får stora konsekvenser, sade Matt Prichard, VP – Digital Acceleration på Cambell’s Soup, som kommit en bra bit i sitt arbete med Voice.

Men vi återkommer till röststyrningen.

PostNord besökte världens största konferens inom datadriven kommunikation, &Then, i Las Vegas i oktober. Tre dagar och totalt 485 timmar seminarier. Det var volym på tillställningen och volym på temat – det vill säga den volym data marknadsförare förväntas hantera idag.

– Det är en sak att samla data. Det är en helt annan sak att lyckas få ut något givande ur en stor mängd data som gör att du lär känna din kund på djupet, och som i slutänden syns på resultatet, säger Maria Blomberg, projektledare på Kommunikation Sverige, PostNord, och fortsätter:

– Det är lätt att baxna för att det är för mycket att tröska sig igenom, och här är många marknadsförare villrådiga idag.

Matt Tipperreiter, Senior Product Strategy Director på Experian Marketing Services i USA, menade att datahanteringens mognadskurva går från inaktiv till reaktiv till proaktiv till optimerad. Mognadsgraden hos människor, processer och teknologi ligger till grund för skalan. De flesta befinner sig i stadiet reaktiva eller proaktiva.

– Har du dataspecifika roller i din organisation? Är interna processer designade så att olika grupper och avdelningar samordnas? Vad kan du göra med datan du har kontroll över?

Nu börjar jakten på din perfekta målgrupp

Hur får man till den där livslånga relationen med kunden då? Data, röststyrning och annan teknologi räcker inte. Det handlar om människor och 95 procent av våra beslut drivs av känslor. Hjärnan triggas av känslor och vi minns känslor. Därför måste vi få våra kunder att känna någonting.

Enligt Brent Niemuth, president chief creative officer på J Schmid & Assoc. Inc, och Janet Frederick, senior director CRM på Jockey International, är detta en grundläggande sanning om människan vi behöver ha med oss för att lyckas nå fram med våra budskap.

Varför börjar man då mer och mer använda digitala röstassistenter? För att det är mycket smidigare och snabbare är det enkla svaret.

– Man tenderar till och med att föredra röstassistenter framför att prata med människor. Man får sin fråga besvarad, rätt och slätt. Ur företagarens perspektiv ska införandet av röstassistenter ha gett 30 procent ökade inkomster inom e-handeln i USA, sade Samaneh Pourjalali.

Dessutom, menade Samaneh, är en virtuell assistent (voice eller chatt) en guldgruva när det kommer till att fånga in data om dina kunder. Du får mycket information om dina kunder i deras samtal med den virtuella assistenten.

Men det är inte bara att trycka på en knapp och sätta igång. Här måste företag fundera på vilken plattform de ska satsa på. Vad passar bäst med vad de vill uppnå? Det finns flera olika varianter. På ena sidan finns lösningen som bara pratar, utan skärm. På andra sidan av spektrumet finns appar i telefonen med enbart textchatt.

Ju mer engagemang företaget visar för detta i inledningen, desto bättre blir det. Ett helt team behövs för att bygga en bra virtuell assistent. Det är inget man gör med vänsterhanden.

– Data och träning är hjärtat i AI, och gör att den virtuelle assistenten växer och blir smartare, tills den till slut är vuxen.

Men fullvuxen blir den kanske aldrig, om fullvuxen betyder att man är färdiglärd.

Text: Robert Långström Foto: Privat