PostNord använder kundklassificeringssystemet Conzoom som hittar målgrupper på postnummer eller adresser – där de rätta mottagarna bor. Geomatic, det danska företaget som bygger Conzoom, sammanställer data från en mängd källor; bland annat demografiska data från SCB och livsstilsdata från Orvesto. Därefter delas den svenska befolkningen upp i 32 grupper: ”Fredagsmysarna”, ”På väg upp”, ”Köpstarka seniorer”, ”Gröna fingrar” och så vidare.

Lina Forsström, produktchef för analyser på PostNord.

Lina Forsström, produktchef för analyser på PostNord, förklarar:
– Båtförsäljare vill såklart nå folk i kustnära områden. Med Conzoom kan de förutom det också se vilka av conzoom­typerna som är mest båtintresserade och rikta utskicken till de postnummer där de personerna bor, säger hon.

Företag som har kunddatabaser kan också låta PostNord hjälpa dem med en analys.
– Att göra ett gediget målgruppsarbete minskar spillet i dina kampanjer och gör att du får bättre avkastning på dina reklaminvesteringar.

Fyra frågor om Conzoom

Vad används det till?
– Den svenska befolkningen delas upp i 32 grupper utifrån demografiska data och livsstilsdata. Du kan se vilka grupper som bor inom vilka områden.

Varför behövs det?
– Det underlättar vid planering och gör att urvalet blir mer träffsäkert.

Vilka uppgifter finns i Conzoom?
– Bland annat demografiska data från SCB om ålder, inkomst och familje­situation samt livsstilsdata från Orvesto om fritidsintressen, åsikter och konsumtionsvanor.

I vilken typ av kampanjer är det viktigast med bra målgruppsanalys?
– Det är aldrig oviktigt, men ju specifikare produkt du säljer desto viktigare är det att hitta rätt mottagare. Mataffärer kan ofta gå mest efter geografiskt område, men säljer du exempelvis båtar, kattmat eller tatueringar är det viktigare att rikta budskapet rätt.